rss

Ce arata cantarul?

October 29th, 2014

De la 20.00 discutam la Activ FM (www.activefem.ro sau 92.7 in Bucuresti) despre ce arata cantarul si care este nivelul normal de grasime din corp.

Puteti suna in direct la 0734 22 02 02 pentru a pune intrebari, a ne da sugestii, experiente personale etc.
Cei care suna pot castiga un pachet “Artro Help”, cel mai avansat produs pentru articulatii de pe piata.

 

 

7 seri

October 24th, 2014

Am inceput o colaborare cu revista 7 seri, prin programul “Fat Burning by Kinga”, despre care v-am mai povestit.
Astfel, in fiecare saptamana veti gasi informatii pe care eu le consider utile atunci cand vrem sa intram in forma si sa ducem o viata sanatoasa.
In numarul curent, despre cum sa ai mai multa energie.

Articol-Cristian-Margarit-2

Nutritia pentru optimizarea functiilor intelectuale

October 22nd, 2014

De la 20.00 discutam despre nutritia pentru optimizarea functiilor intelectuale. Am dezbatut subiectul si cu alte ocazii, dar vom relua cu noutati.
Cei care suna la 0734 22 02 02 cu intrebari/completari/idei/experiente personale intra in joc pentru castigarea unui premiu oferit de Zenyth: un pachet Artro Help, cel mai complex produs pentru articulatii de pe piata. Castigatoarea de saptamana trecuta este Anca L., din Bucuresti.

skull

 

In lumea moderna orele de lucru, performanta ceruta,  asaltul informational pur si simplu cer de la noi mai mult decat un om “mediu” poate sa dea. Cei mai multi alterneaza momentele de eficienta cu cele de confuzie, depresie, oboseala.

Iata cateva metode prin care ne putem imbunatati capacitatile intelectuale, atat pe termen scurt cat si pe termen mediu si lung (anumite adaptari ale creierului necesita luni sau ani de perseverenta):

1. Alimentele si hidratarea

Hidratarea este importanta mai ales dimineata, deci primul lucru bea un pahar cu apa. Poti incerca si diverse variante de sucuri de fructe si legume, supe, ceaiuri.

Este, intr-adevar, glucoza, “sursa de energie preferata de catre creier”? Asa cum este alcoolul sursa de energie preferata pentru ficat?

Alimente care ajuta la mentinerea atentiei, concentrarii, memoriei: ficatul de cod, pestele oceanic, creierul, maduva, algele marine (bogate in iod), galbenusul de ou, ficatul, iaurtul (aportul de galactoza), nucile, ciocolata neagra, afinele, caperele, ceaiul verde, drojdia de bere.
Sursa de carbohidrati este irelevanta, atat tip cat nu are gluten si vine dintr-o forma naturala, insotita de fibre.

Alimente care dau somnolenta si afecteaza negativ atentia, memoria, concentrarea: graul si derivatele (din cauza continutului de gluten), branza (din cauza caseinei), ciresele (melatonina), alimentele bogate in glutamat (sosul de soia) alimentele cu IG si incarcare glicemica mari (somnolenta indusa de insulina).

Combinatia “lapte cu cereale” e pierzatoare.

Excesul de proteine este periculos atat pentru functionarea sistemului nervos cat si pentru stabilitatea emotionala. De aici propunerea unora de a fi urmata o dieta vegana, bazata pe plante, cu un aport redus de proteine. Evident, am putea face acest lucru cand avem un corp maturizat, nu in copilarie sau adolescenta.

Aditivii alimentari induc tulburarde functionare a creierului- deci ar trebui evitati cu totul.

Testosteronul, hormonii de crestere, hormonii tiroidieni ajuta concentrarea, memoria, imaginatia. Excesul lor este daunator, ca la orice lucru bun. Se pot folosi si precursori sau metaboliti de tip pregnenolone, 7-Keto.

2. Suplimentele

Pentru ignorantii multumiti cu ce li se intampla, sunt suficiente “fructele si legumele” (desi, pentru creier, se pare ca ar fi mai utile alimentele de origine animala). Pentru cei care vor mai mult exista posibilitatea suplimentarii:

Vitaminele si mineralele sunt pe primul loc, de obicei in cantitati mai mari decat putem obtine din alimentele obisnuite: B-uri (B3, B6, B12, folat), vitamina C, vitamina D, magneziu (treonat), zinc, iod
Lecitina- furnizeaza fosfolipide esentiale, asa cum omega 3 de origine animala (DHA) vine cu o alta componenta de baza; alpha GPC, fosfatidilserina
Gamma-tocoferolul este dovedit ca ajuta in incetinirea sau chiar stoparea bolii Alzheimer.
Tirozina este precursor pentru catecolamine, hraneste practic sinteza acestora, nu doar forteaza eliberarea sau inhiba reabsorbia.
Acetil-carnitina- mareste sinteza de acetil-colina, dand energie si claritate mentala. Lucreaza sinergic cu colina si inositolul. Impreuna cu ALA (acidul alfa-lipoic) are un efect neuroprotector. Utila in special pentru vegetarieni si vegani.
L-dopa- precuros al dopaminei, are un efect foarte puternic, dar poate influenta functionarea sistemului hormonal.
Ginkgo biloba- mareste fluxul de sange in creier
MCT Oil (acidul decanoic)- mareste numarul de mitocondrii din creier.
DHA- omega 3 cu 22 de atomi de carbon, inexistent in vegetalele obisnuite (dar poate fi obtinut si din alte)
Astaxanthin- carotenoid cu efect antioxidant, neurprotector, energizatn
PQQ- mareste numarul de mitocondrii.
CoQ10- imbunatateste functionarea mitocondriilor deja existente.

Nootropicele, farmaceutice sau naturale (DMAE, piracetam, huperzina, vinpocetina etc.) au fiecare avantajele si dezavantajele lor.

O alta categorie de suplimente ajuta la odihna si relaxare: melatonina, 5-HTP, taurina, GABA, glutamina, glicina, arginina, teanina, extractul de hamei, curcuminoidele. Pentru ca orice excitatie este urmata de inhibitie si orice crestere a nivelurilor de neurotransmitatori trebuie urmata de curatarea metabolitilor (odihna).

3. Sportul si odihna

Sportul poate consuma din aceeasi neurotransmitatori (acetilcolina, dopamina, adrenalina) necesari si unei stari de alerta si claritate mentala. Deci trebuie facut cu masura si asigurata suficienta odihna, pe langa alimentatia specifica.

Power-nap-ul este o metoda foarte buna pentru a reface nivelul neurotransmitatorilor si a reveni in forta in a doua parte a zilei.

4. Cofeina

Are efecte benefice dar si negative, mai ales anxietatea si efectul de “bici”. Potentialul adictiv este foarte mare. Merita folosita in mod inteligent, doar la nevoie, asigurand apoi timpul necesar pentru odihna.

5. Dieta ketogenica

Este demonstrata acum ca fiind benefica pentru protectia neuronala, actiunea antitumorala, intarizerea si stoparea evolutiei bolilor neurodegenerative (Alzheimer, Parkinson, Scleroza Multipla). Este folosita in mod traditional in controlul crizelor epileptice.
Presupune adaptarea creierului la folosirea intr-o proportie majoritara (75%) a corpilor cetonici ca sursa de energie. Acest lucru se obtine prin reducerea drastica a carbohidratilor (la 10-50g pe zi), mentinerea proteinelor la un nivel mic-mediu (0.5-1g pe kilocorp) si aducand restul caloriilor necesare din grasimi (alimentatie sau grasimea de rezerva, la cei care o au in cantitati mari).

 

Alte articole si informatii pe aceasta tema:

http://www.cristianmargarit.ro/2011/03/suplimente-nutritive/limitless

http://www.getfit.ro/suplimente/sanatate-frumusete/suplimente-pentru-creier.html

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15699242

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25332485

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24383952

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25333499

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25333957

http://www.mit.edu/press/2010/magnesium-supplement.html

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25257259

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24348370

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1662399

 

 

 

 

Suc de catina

October 19th, 2014

Am primit spre testare niste sucuri de catina si afine, struguri, morcov si miere in diverse combinatii, de la www.naturalhealth.ro (se pot comanda si online).
Despre beneficiile catinei cred ca stiti deja suficient de multe, doar ca mie (recunosc) imi este dificil sa o includ in dieta din cauza gustului, preferand alte fructe de padure, poate nu atat de puternice. Se spune ca dupa ce mananci de cateva ori incepe sa-ti placa, dar aceste sucuri mi-au placut de la prima inghititura, mai ales ca sunt ecologice (bio) si nu au adaosuri chimice, de zahar sau de apa.

Mi-a placut ca vin in “sticla de sticla” si astfel pot sa-i dau copilului cu siguranta ca nu am si plastic pe langa suc.

suc_de_catina

Am inceput sa fac aceste evaluari pentru produsele care imi sunt trimise de catre diverse firme, deci daca ai un produs care crezi ca merita folosit de oamenii preocupati de sanatate, imi poti scrie si poate sa apara aici. De asemenea, ofer consultanta in designul de produs/eticheta si promovare in zona de alimente si bauturi sanatoase, suplimente nutritive, ingrediente alimentare.

Despre antinutrienti si toxine naturale in mancare

October 15th, 2014

De la 20.00 la Activ FM (www.activefem.ro si 92.7 in Bucuresti) discutam despre componentele alimentare daunatoare sanatatii, prezente in practic toate alimentele studiate atent, inclusiv in plante: lectine, gluten, acizi organici (oxalic, fitic), hemaglutinine, saponine, opioizi, amine biogenice, histamina, tiramina, antivitamine, disruptori hormonali etc.

Puteti intra in direct la 0734 22 02 02 cu intrebari, pareri, completari, experiente personale.

Lectinele- sunt proteine intalnite in diverse tipuri de seminte, au efecte negative asupra sistemului imunitar, putand genera fenomene de autoimunitate. Aglutinina- germenii de grau contin o proteina careia i-a fost dat numele “wheat germ agglutinin”. Daca ajunge in circulatia sangvina se leaga eritrocite (globulele rosii) si de acidul sialic din cartilagii si cornee.
Glutenul- o proteina prezenta in grau, cu mai multe componente, cele principale fiind marirea permeabilitatii intestinale si efectul opioid, care induce dependenta.

Acizii organici
Acidul oxalic, prezent in macris, patrunjel, spanac, frunzele de sfecla, rubarba. Poate lega anumite minerale, in special calciul, care apoi precipita in articulatii sau in rinichi (este una dintre componentele principale ale pietrelor la rinichi). Poate fi eliminat partial prin oparire si aruncarea apei respective.
Acidul fitic, prezent in special in cereale, nuci si seminte leaga si el mineralele, in special fierul si zincul. Se incearca reducerea cantitatilor prezente in almente prin inmuiere (optim 55 de grade si 4.5 pH- usor acid) si fermentare, o enzima specifica. Are si beneficii, ca antioxidant, fiind propus ca terapie complementara/alternativa in mai multe situatii, inclusiv pentru efectul chelator.

Goitrogenii: substante care impiedica includerea iodului in hormonii tiroidieni, fenomen ce poate duce la marirea glandei  si formarea gusei. Se gasesc in crucifere: varza, broccoli, conopida. Si in soia, desigur.

Solanina si chaconina din solanacee (cartofi) poate fi toxica in doze mari si nu este afectata de prepararea termica. Inrudita este si tomatina din gogonele.

Glicozide cianogenice- in sambruii de caise si in migdale, toxice in doze mari, dar cu efecte hormetice in doze mici.

Psoraleni- in pastarnac (si mai putin in telina si morcov)- dau fotosensibilitate si sunt mutagenici, de evitat vara, in special. Furocumarine se gasesc si in coaja citricelor.

Gosipol (gossypol), gasit in uleiul de seminte de bumbac (folosit ca aditiv in untul de arahide)- da infertilitate masculina si impotenta.

Inhibitori de proteaze- in special in leguminoase, care, in mod traditional sunt fermentate (soia). Iata de ce “combinatia” de fasole cu ciolan este contraindicata.

Inhibitori de amilaza- in special in cereale. Alaturi de inhibitorii de proteaza pot stresa pancreasul pana la hipertrofie si cancer.

Latirogeni- aminoacizi cu efect neurotoxic, prezenti in naut.

Fitoestrogenii- in soia si anumite seminte (inul)- cu implicatii insuficient cunoscute.

Acidul erucic- o grasime care induce hipercolesterolemie- in uleiul de rapita.

Am mai scris despre toxinele din plante.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3153292/

 

Bicarbonat de sodiu

October 13th, 2014

Bicarbonatul de sodiu alimentar  E500 (da, bicarbonatul de sodiu atat de laudat are si el un numar E) poate avea beneficii atunci cand este folosit ca supliment nutritiv, atat ca atare cat si adaugat la diferite sucuri de legume sau retete alimentare, cu un aport mare de potasiu, deci echilibrand continutul de minerale. Exista si pericolul de a aduce prea mult sodiu in dieta odata cu administrarea bicarbonatului de sodiu deci cantitatile trebuie atent controlate.

Bicarbonatul aflat in corpul nostru este una dintre liniile de aparare impotriva acizilor, avand capacitatea de a lega ionii pozitivi de hidrogen.

Este folosit pentru neutralizarea hiperaciditatii stomacului. Un efect secundar negativ la administrarea directa este secretia crescuta de acid in stomac (senzorii din stomac depisteaza un nivel al pH-ului prea mare si atunci se declanseaza secretia de acid). La cei cu probleme de digestie cauzate de aciditatea scazuta poate fi folosit deci ca un stimulator al secretiei gastrice. Totusi, per total el va contribui la alcalinizarea corpului, avand beneficii dovedite la sportivi. Prin alcalinizarea urinei poate contribui si la dizolvarea pietrelor la rinichi si eliminarea acidului uric (cei cu predispozitie la guta sau in diete hiperproteice).

Bicarbonatul de sodiu NU VINDECA CANCERUL, asa cum circula informatia falsa. Da, o stare de aciditate a tesuturilor la limita normalintatii sau consumul de alimente cu potential acid pot fi asociate cu diverse boli dar asta nu dovedeste o cauzalitate si nici nu ofera o solutie sigura. Dar, solutia fiind ieftina si fara efecte secundare, poate fi inclusa in tratamentul unor boli, dar cu acordul medicului. Poate avea si efecte secundare negative, unele chiar grave, deci orice astfel de manevra ar trebui facuta sub supraveghere medicala, mai ales la persoane cu risc: gravide, cardiaci, tratamente medicamentoase.

Se foloseste in pasta de dinti, inclusiv in retetele de pasta de dinti facute in casa, in deodorante, in picaturile pentru nas. Este util si pentru alcalinizarea unor solutii, de exemplu atunci cand inmuiem leguminoasele (fasole, mazare, naut). Are si diverse intrebuintari casnice, ca dezinfectant si pesticid sau pentru inlaturarea mirosurilor neplacute din frigider.

 

Citeste si despre alimentele alcaline si alcalinziarea dietei.

Fulgi de orez Rommac

October 7th, 2014

Am primit spre testare si fulgi de orez de la Rommac (click pentru lista completa de produse), un produs nou si interesant, care mai diversifica sursele de carbohidrati usor de “administrat” (clasicii fulgi de porumb sau taratele de ovaz, atat de utile). Am incercat doua variante: simpli si cu fructe.

La 100g contin (cei simpli):
3g de fibre
8g de proteine
83g carbohidrati (80g amidon si doar 3g zaharuri)
doar 0.5g de sare

Fara gluten, usor de asimilat, gustosi, pot fi amestecati cu iaurt, fructe (chiar si uscate), alte tipuri de fulgi (sursa de fibre), nuci, seminte. In loc de lapte merg bine “bauturile” din migdale, alune de padure, canepa, nuca de cocos, denumite in mod comun “lapte”. Nu vreau sa ma gandesc la o reteta cu miere sau fructe confiate. Momentele propice sunt dimineata si dupa antrenament, atunci cand corpul poate folosi si are nevoie de o sursa de carbohidrati cu asimilare lenta.

Adaugand fibre si/sau grasimi reducem indicele glicemic, permitand amidonului sa livreze glucoza intr-un ritm care sa permita arderea ei (de catre creier sau muschi) pana la urmatoarea masa. Asta se poate face intr-un bol si mancate pe loc sau puse intr-o tava si transformate in “batoane” nutritive, prin uscare, la temperatura scazuta. Altfel, ar trebui sa mancun pilaf (orez fiert), mamaliga, sau cartofi, deci “fulgii” te ajuta sa economisesti timp, dar furnizand practic aceeasi valoare nutritiva.

Recunosc, i-am mancat direct din punga, cu mana. Dar, daca aveti timp si placere, puteti include fulgii de orez in combinatii ca cele de mai sus.

fulgi-de-orez

Din cate stiti, eu evit glutenul (cel putin pe cel provenit din grau) si mananc, in general, low-carb (evit sursele dense de carbohidrati). Exista totusi momente cand am chef sa rontai ceva sau pur si simplu nu am timp sa astept un orez sa se fiarba. Asa ca tin in casa si variante de fulgi, pana acum doar de porumb si ovaz, de acum si de orez.

Daca i-ati incercat sau aveti o reteta cu ei, aveti mai jos o zona de comentarii unde m-as bucura sa gasesc idei sanatoase pe care sa le folosim cu totii.

 

Baton cu prune, tarate de ovaz si migdale de la Pirifan

October 1st, 2014

Am avut la Miscarea Face Bine by Dolce Sport batoane de la Pirifan, pe care le-am dat ca premii si pe care participantii le-au folosit drept o gustare sanatoasa si satioasa in timpul evenimentului.
Iata si mai multe informatii despre aceste batoane pe care le mananc si eu atunci cand simt nevoia de “ceva dulce”. Am si incredere sa-i dau copilului.

baton_prune_ovaz_pirifan

Au o textura buna, fiind “mancabile” (nici prea moi, nici prea tari), ies usor din ambalaj (nu se lipesc), consider ca sunt un produs reusit (printre putinele de pe piata in acest domeniu).

Prunele au calitati antioxidante si fibre solubile, fiind folosite in mod traditional ca un remediu pentru constipatie. Regleaza tranzitul intestinal, fara insa a agresa tubul digestiv, asa cum o fac taratele de grau.

Taratele de ovaz sunt preferatele mele, au fibre speciale (beta-glucani) care ajuta la mentinerea nivelului normal de colesterol in sange. Cu putina indulgenta putem pune taratele de ovaz in categoria super-alimentelor, datorita beneficiilor pentru sanatate pe care le aduc. Sunt studii care arata beneficii in imunitate (inclusiv raceli) si chiar in combaterea tumorilor. Un alt avantaj major al taratelor de ovaz este indicele de satietate foarte mare, adica vor tine foarte bine de foame.

Batonul mai contine smochine si curmale (foarte bune la gust), arahide crude (si ele cu un indice de satietate mare), migdale, miere de salcam, fibre de cicoare (efect prebiotic), scortisoara (antioxidant si potentiator al efectelor insulinei), ghimbir, ulei de catina.

Un baton de 40 de grame, daca este mancat lent si savurat, satisface pofta de dulce si tine de foame, cu o componenta nutritionala inclinata spre carbohidrati (asimilare lenta datorita continutului mare de fibre): glucide 21.5g, proteine 2.4g, grasimi 3.8g si doar 136 de calorii (deci se pot manca si doua, ca o gustare, echivalenta cu 50g de nuci/seminte).

Dupa ce mi-au atras atentia cu aceste batoane am observat in supermarketuri si magazinele naturiste si alte produse interesante de la Pirifan, fulgi de orez (fara gluten), taratele de ovaz, alte produse cu hrisca sau ingrediente pe care le cautam de multa vreme.

 

Bucuresti, 26 Septembrie

September 25th, 2014

wellness2014

Vineri, 26 Septembrie, intre orele 16.00 si 18.00 voi fi la Romexpo, in cadrul Wellness Show cu o prezentare despre Dieta de iarna (nutritia si detoxifierea in sezonul rece).

Vom discuta despre alimente potrivite in perioada de iarna, necesitatea detoxifierii, alimente, condimente si suplimente folosite pentru detoxifiere. Prezentarea dureaza in jur de o ora si jumatate, ramanand o jumatate de ora pentru intrebari si raspunsuri.

Autorul fara limite isi poate trimite sotia sa ia notite pentru a-i mai scrie niste articole sau chiar o noua carte.

Urmatoarul seminar va fi pe 11 octombrie (sambata), 17.30, la:
Elite  Gym
Str. Domneasca 24,  Winmarkt, et. 3&4,  Galati, Romania 
0742-582.983

Galati, 11 Octombrie

September 24th, 2014

Sambata, 11 Octombrie, ora 17.30 voi fi la Galati, la invitatia Elite Gym, in cadrul unui eveniment deosebit, cu o prezentare despre “Nutritia si suplimentele pentru slabire”.
Veti afla ultimele noutati despre echilibrarea hormonala, optimizarea arderii grasimilor, protectia organismului de efectele negative ale slabirii, utilizarea inteligenta a suplimentelor nutritive.

Puteti da “join” (daca veniti) si “share” (daca aveti prieteni interesati), click pe “event”.

galatiposter