rss

Finn Crisp- “paine” de secara

February 3rd, 2016

finncrisp

Am primit spre testare noile Finn Crisp (paine crocanta sau crackers de secara), una dintre variantele preferate atunci cand vrem sa renuntam la paine si vrem o alternativa mai sanatoasa.
Exista varianta traditionala, varianta cu mai multe fibre, multicereale (secara, grau, ovaz, orz, mei) dar si variante deja aromate (usturoi si coriandru, preferatele mele).

Ingredientul de baza este faina de secara integrala, spre deosebire de multe tipuri de paine de pe piata unde se porneste tot de la faina alba de grau si se obtine culoare prin aditivi. Nu contin soia sau derivate din lapte, fiind potrivite in diete vegane si post.

Un element interesant este dospirea de tip “sourdough”, deci cu fermentatie lactica, in avantaj fata de drojdia obisnuita.

Ca valori nutritionale pentru o felie stam bine: 22kcalorii, 1,3g de fibre si cantitate neglijabila de grasimi si carbohidrati. Deci putem spune ca mancam “cu paine”, dar fara paine.

Producatorul ne da si cateva informatii interesante, inainte sa le mancam:

Ce este Finn Crisp?
Finn Crisp este o paine speciala crocanta din secara, produsa de unul dintre liderii mondiali in domeniu, care si-a inceput activitatea in 1952, in Finlanda.

Care sunt beneficiile Finn Crisp?
Printre beneficii putem enumera: un aport crescut de fibre (15-21%), ajuta la mentinerea unui nivel mai stabil al glicemiei (util in slabire, diabet), ajuta tranzitul intestinal, ajuta la prevenirea bolilor cardiovasculare si cancerului.

Glutenul din secara este diferit de cel din grau, deci le recomand celor care vor sa tina o dieta fara gluten, dar nu sufera de boala celiaca ci doar au o forma de intoleranta la grau.

Le folosim ca “suport” pentru diverse tipuri de creme si paste (creme de iaurt, pasta de sardine, pate de ficat de casa, icre, salata de vinete, hummus etc.). Au mai putine calorii decat painea si cantitatea necesara este mai mica.

Sunt printre preferatele mele inca de cand le-am descoperit, iata si cateva imagini cu ele in articole din 2008-2009:
http://www.cristianmargarit.ro/2008/02/dieta/inca-un-mic-dejun-cu-oua
http://www.cristianmargarit.ro/2009/02/dieta/paine-de-secara

In Romania, produsele Finn Crisp sunt distribuite de Maresi Foodbroker SRL şi se gasesc in toate marile lanturi de magazine Auchan, Carrefour, Cora si Mega Image in doua variante: paine crocanta traditionala (din secara si din tarate de secara) si paine crocanta subtire (din secara, cu multicereale sau cu chimen, coriandru si usturoi). Pretul recomandat pentru o cutie de Finn Crisp de 175 g/200 g este de 9 lei.
Voi reveni cu cateva propuneri de retete, pot fi incluse chiar si in deserturi sanatoase.

Rucola

February 4th, 2016

rucola-eisberg
Rucola (Eruca Sativa sau “arugula”, “rocket”) pare sa fie o planta importata in ultimii ani din bucataria italiana dar creste in mod natural in zona mediteraneena (in Romania, purtand numele traditional de “voinicica”). Asta ne duce imediat cu gandul si la beneficiile ei: este o planta cu efect antiestrogenic, foarte utila atat pentru barbati (cresterea apetitului si potentei sexuale) dar si pentru femei, atunci cand vor sa slabeasca. Este inrudita cu varza, facand parte din familia Brasicacee.

Cu doar 25 de kcalorii la 100g este o baza excelenta pentru orice salata, dar poate fi adaugata in supe sau diverse alte retete: omleta la cuptor, spanac, urzici, paste, branza, pizza. Aduce si un aport semnificativ de potasiu, beta-caroten, vitamina C, vitamina K. Rucola are si efect antioxidant, modulator imunitar, antiviral, antibacterian, antitumoral.

Gustul este usor amarui, ajutand la secretia de bila (deci inca o actiune detoxifianta si stimulatoare a digestiei).

Ne putem creste rucola in jardiniera sau in gradina, taind frunze atunci cand avem nevoie. Desigur, o varianta mai simpla este sa o cumparam gata spalata si taiata, in sistemul “din punga direct in farfurie”, cum gasim la Eisberg, pe langa celelalte salate.

World Class- Let’s Go You! 2016

January 24th, 2016

letsgoyou

 

Reteaua de sali World Class (lider al pietei locale) lanseaza un nou program Let’s Go You si in 2016.
De aceasta data programul include (pe langa accesul la sala, evaluari, antrenamente personale) si o aplicatie de mobil care furnizeaza sugestii de retete, incluse in planuri nutritionale personalizate dupa datele fiecarui utilizator.

Se porneste de la datele personale (inclusiv nivelul de grasime corporala), modul de viata si obiectivele participantilor, iar aplicatia sugereaza un plan nutritional dintre cele 15 disponibile la start (exista posibilitatea ca numarul acestor planuri sa creasca, in functie de cerere si cazurile particulare ce apar pe parcurs). Zilnic, aplicatia furnizeaza 4 variante din cele 4 mese zilnice: mic dejun (in general hiperproteic), pranz, gustare, cina. In zilele cu antrenament, masa de dupa antrenament este ajustata in consecinta, pentru refacere optima.

Formulele de calcul folosite sunt cele general acceptate pe plan international, iar pentru slabire s-a optat pentru o restrictie calorica moderata, de 20-25% din caloriile de mentinere.

Planurile nutritionale incep de la 1250kcal si ajung pana la 3000+, cu variante de low-carb, medium-carb si high-carb. Retetele sunt clasificate dupa ingrediente dar si dupa tipuri de diete (vegana, low-carb, ketogenica, gluten-free), cele mai multe fiind insa retete comune (dar sanatoase), standardizate pentru aportul caloric si de macronutrienti. In planurile de slabire sunt alese alimente cu indice de satietate mare si dense din punct de vedere micronutritiv (un aport mare de nutrienti esentiali, inclusiv vitamine si minerale, raportat la calorii).

Incepem cu  aproximativ 550 de retete, In alegerea ingredientelor s-au folosit principii moderne: dieta antiinflamatorie, dieta antiestrogenica, dieta alcalinizanta, dieta bogata in antioxidanti si fibre. Modalitatile de gatit recomandate sunt si ele dintre cele sanatoase, tinand cont atat de sursele de alimente (pe cat posibil locale si de sezon). Aplicatia furnizeaza si idei de organizare a zilei si meselor.

Partea de antrenament cuprinde recomandarile de exercitii, cu explicatii si chiar demonstratii video (filmulete cu exercitiile), dar si antrenamente personale.

Atat instructorii cat si utilizatorii au posibilitatea de a comunica intre ei cat si de a propune retetele preferate, urmand ca ele sa fie standardizate (controlate cantitativ si calitativ) si incluse in aplicatie.

Programul este gratuit pentru clientii noi, care isi fac abonament. Din punctul meu de vedere este un program ideal pentru cei care vor sa inceapa un stil de viata sanatos ori sa revina la forma pe care si-o doresc.

Pentru mai multe informatii intrati pe site-ul Let’s Go You by World Class.

Salate iarna?

December 27th, 2015

craciunita

De ce sa mancam salate iarna?
Trecand peste cele 14-15 grade in decembrie 2015 (deci mai mult primavara sau toamna), este normal sa ne intrebam daca este natural sa mancam salate iarna. Iata cateva raspunsuri la cele mai des intalnite intrebari despre salate:

Sunt aceste salate “la punga” naturale?
Evident, sunt crescute la fel cum ar fi crescute de catre oricine, doar ca asta se intampla in zone unde temperaturile sunt optime in sezonul respectiv. Adica tari mai calde. Sunt recoltate si transporate rapid, apoi taiate, spalate si ambalate in atmosfera protectoare (cele de la Eisberg nu sunt “tratate” cu nimic suplimentar ci doar procesate in conditii de maxima curatenie si in “lantul de frig” corespunzator, astfel incat vor “tine” mai mult decat o salata obisnuita).

Sunt aceste salate ceva util in sezonul rece? Nu ar trebui sa mancam alimente traditionale pentru iarna?
Tocmai, pentru ca mancam cantitati mari de alimente traditionale (carne grasa, muraturi sarate, cozonaci si alte bunatati) este util sa alternam cu salate, sursa de fibre (prebiotice), minerale (potasiu, magneziu), bogate in apa si care vor ajuta la un control mai bun al apetitului, prin efectul de masticatie si volum (practic mesteci mult si ocupi spatiu in stomac, dar cu mai putine calorii).

Mii de ani oamenii au fost limitati si de factorii tehnici, daca avem la dispozitie alimente sanatoase este absolut normal si natural sa le mancam, chiar daca nu sunt “in sezon”. Nici vinul nu este in sezon (vine in sticle de la distante mari in spatiu si timp) dar este baut de catre cei mai multi. Morcovii sau cartofii sunt culesi deja si pastrati pentru tot anul. Ce sa mai vorbim de cereale.

Nu ar fi mai bune salate crescute de noi in gradina proprie sau de bunica, la tara?
Probabil ca da, in situatia in care le-ai creste curat, intr-un pamant controlat si ai reusi sa faci asta oricand. Apoi multi “tarani” sau chiar mai micii sau mai marii producatori locali nu pot prezenta o garantie privind modul de cultivare sau siguranta finala a produsului.
Pentru multi dintre noi intervine si factorul timp, o salata gata curatata si spalata este mult mai comoda, iti va economisi poate cateva zeci de minute. Minute pe care le poti petrece cu mare placere pe internet, de exemplu.

Deci, intre mesele traditionale copioase merg la fix si salatele, de data asta doar cu putin ulei (sau deloc) si zeama de lamaie, fara sare, fara otet, fara alte dressinguri, pentru ca am mancat destule grasimi si sare deja. O idee si mai buna este sa asociezi cu salata orice tip de carne grasa, friptura, carnati sau alte “bucate de sarbatori” prajite sau fripte.

Noul strocator prin presare Philips- sucuri din orice

December 14th, 2015

sucuri-fructe-legume-storcator-melc

Am primit spre testare noul storcator Philips HR1895 Avance Collection (click pentru detalii)- cu un claim foarte puternic: extrage pana la 90% din fructe si legume. Ba chiar si din frunze, vlastari, seminte, nuci, fructe lemnoase ori legume fibroase, altfel practic imposibil de stors cu storcatoarele centrifugale sau chiar cu sita.

no-drop

In primul rand te multumeste dimensiunea (doar 11cm latime). Storcatorul Philips HR1895 Avance Collection (click pentru detalii) este semnificativ mai mic decat celelalte storcatoare (detin si storcatoare de alte tipuri, atat centrifugale cat si cu “melc si sita”). Acesta ocupa mult mai putin loc pe blatul din bucatarie (unde incep sa se adune diversele aparate pentru gatit si incepe sa conteze spatiul ocupat de fiecare).

Philips-Avance-Micromasticating-pieces

Montajul a fost usor, asa cum aveam sa descopar mai tarziu, este foarte usor si de spalat, fiind compus din piese care devin curate sub jet de apa. E mult mai simplu decat sa speli sitele cu peria speciala, ca in cazul altor aparate. Are elemente de siguranta, astfel incat nu functioneaza daca piesele nu sunt asamblate corect.

greens

Spuneam de frunze: spanac si patrunjel. Am adaugat niste castravete pentru a-i da volum. Voi incerca si cu iarba de grau, germeni de broccoli, Pot fi consumate si ca atare, mai ales in sezonul rece cand rareori mancam suficiente vegetale, atat de utile pentru aportul de antioxidanti si enzime. Am stors si varza rosie, o leguma cu efect detoxifiant puternic (in special pentru estrogeni) si cu aport mare de sulf si antioxidanti. Mi-ar fi fost mult mai greu sa toc si sa mananc jumatate de varza.

suc-varza-rosie-philips

Sistemul special de scurgere elimina acea ultima picatura pe care chiar eram pregatit sa o sterg cu un servetel, dar care nu a mai aparut. Pur si simplu apesi pe clapeta si poti lua paharul sau vasul cu suc, fara frica de a-ti pata zona de lucru din bucatarie (am blat alb). Nivelul de zgomot al Philips HR1895 este mult redus fata de storcatoarele clasice.

Viteza de lucru este si ea decenta, avand in vedere ca alimentele sunt intai maruntite si apoi presate pentru a extrage sucul.

Storcatoarele clasice produc acea spuma care inseamna contact cu aerul pe o suprafata mare, de unde si modificari de gust ale sucurilor (care pot reflecta modificari ale compozitiei). Cu noul storcator sucul iese perfect, pur, cu un gust foarte natural, fara bucati de pulpa sesizabile. De exemplu, in cazul sucului de mere avem suc alb, neoxidat. Sucul se pastreaza mult mai bine dupa ce este stors. Poti folosi pulpa ramasa pentru alte preparate (salate, crackers etc.), avand in vedere ca este practic “uscata”.

ginger-juice

Pentru un “detox” la moda ghimbirul este obligatoriu. Inclus in limonade cu ghimbir sau in sucul de ananas, face minuni si pentru mahmureala.

suc-ananas

Sucul de ananas este preferatul meu, il putem combina cu o forma de gelatina sau colagen, pentru a sustine sanatatea pielii si articulatiilor.

“Cartea de bucate” contine multe idei de retete si combinatii gustoase si foarte sanatoase, verificate in timp si prezinta atat cantitatile cat si beneficiile nutritionale.

suc-grapefruit

Intrebarea care se pune este: as da banii pe el, avand in vedere ca am deja in casa alte 3 storcatoare, de diverse tipuri?

Raspunsul este da, merita banii (cel putin pentru mine), fiind un avans tehnologic si avand cateva aplicatii unde nu are concurenta. Multi oameni au aflat ca “sucurile” au zahar (cel natural, provenit din fructe) si ca nu e bine sa bei suc. Tocmai de asta sunt concentrat pe sucurile de legume, care vin cu un aport mult mai mic de glucide simple, dar care vin intr-un paharel cu forta a cateva castroane bune de frunze, de exemplu.

 

 

 

 

 

 

Despre nutritia sanatoasa la Holcim Alesd

December 14th, 2015

holcim-slide-margarit

Am avut onoarea si placerea sa discut despre nutritia sanatoasa la fabrica de ciment Holcim de la Alesd. Ma bucur sa vad ca aceste companii mari sunt preocupate de bunastarea angajatilor, pe langa salarii, protectia muncii si perfectionari profesionale.

In plus fata de prietenii vechi de pe forumul getfit.ro pe care i-am gasit acolo (si care chiar aveau rezultate) am vizitat si fabrica, invitat chiar de directorul acesteia, care m-a condus personal prin zonele principale, inclusiv laboratoarele de testare si centrul de comanda.  Lucru interesant pentru mine, pasionat de fizica, inginerie si alte chestiuni tehnice, dincolo de nutritie.

holcim-lafarge-factory
O fabrica de ciment este de fapt un complex de moara-cuptor-moara. Asta pentru ca materia prima sunt cateva roci destul de frecvent gasite in scoarta terestra, topite (moment in care apar si transfomarile chimice) si apoi (dupa racire) macinate din nou, pentru a obtine cimentul, practic o piatra “la comanda”, baza dezvoltarii societatii umane inca din vremea romanilor.

M-am mirat ca fabrica nu produce fum sau praf, asa cum m-as fi asteptat, mai ales ca o parte din energia utilizata provine din deseuri (inclusiv “gunoi”). Ba chiar se producea si energie electrica in fabrica din caldura reziduala (un sfert).

holcim-team-margarit

Oamenii erau bine documentati si dornici sa afle lucruri noi, pe care le-au primit mai bine decat m-am asteptat (exceptie “fasolea cu ciolan” a carei interdictie trebuie sa o scot din prezentari atunci cand mai ajung prin Transilvania).

costul-dietei-holcim

Pe langa informatiile clasice am abordat si modalitati de a manca ieftin si sanatos, dar si controlul danunelor in perspectiva sarbatorilor care se apropie.

Glory 26- Benjamin Adegbuyi vs. Rico Verhoeven

November 30th, 2015

glory26

Vineri, 4 decembrie, cel mai bine pozitionat roman in kickboxingul mondial la categoria grea, Benny Adegbuyi, ataca din nou titlul  (cea mai mare promotie din acest moment, Glory), intr-un meci “revansa” impotriva olandezului Rico Verhoeven, chiar la Amsterdam, in Olanda, “patria kickboxingului”, Amsterdam RAI Hal 11 , Europaplein 221078 GZ Amsterdam.
Vor fi 5 reprize a cate 3 minute si regulile sunt cele de “K1”. Lucrez cu Benny de aproximativ 3 ani, timp in care am facut schimbari majore ale compozitiei corporale (reducerea stratului de grasime, cresterea masei musculare, imbunatatirea fortei si rezistentei).

benjamin-adegbuyi-nutrition
Meciul va fi difuzat in direct pe DigiSport1 dar si pe ESPN 3 (in reluare apoi pe ESPN 2).

Puteti gasi bilete pe: http://www.ticketmaster.nl/event/154259

Suplimentarea cu vitamine, minerale si omega 3 la adolescenti

November 24th, 2015

Suplimentarea cu vitamine, minerale si omega 3 imbunatateste comportamentul adolescentilor. Despre beneficiile suplimentarii se mai studiase si rezultatele erau bune, dar acum iata un studiu nou, “gold standard” al “medicinei bazate pe dovezi” cum le place unora sa clameze. Iata deci ca o suplimentare aplicata chiar si la populatia generala (fara a face inainte “analize” pentru a vedea un deficit- iarasi, discutie inutila din moment ce aceste analize sunt scumpe si nu se fac in mod obisnuit). Pentru ca, pana la urma, conteaza optimul, nu cantitatile minime care sa tina in viata un om aparent sanatos. Si suplimentarea este o completare a alimentatiei, suplimentele sunt considerate alimente, sunt sigure pentru sanatate, nu exista nici pe departe riscurile despre care vorbesc unii sau altii, nici macar cand avem in discutie vitaminele liposolubile sau vreun mineral cu potential de supradozare.

studiu-suplimente-adolescenti

Studiul este facut la Oxford, pe 196 de elevi. Un numar suficient de mare incat sa imi dea incredere ca pe langa dieta copiului nostru vom folosi intotdeauna si suplimente nutritive, alese inteligent, alese pentru el, alese dintre cele mai curate si mai bune.

Exista si o sumedenie de studii care arata un continut de nutrienti (in special oligoelemente dar si minerale, vitamine, proteine, antioxidanti), in alimentele moderne. Valorile din tabele nu mai reprezinta realitatea si chiar USDA (una dintre putinele autoritati care chiar isi permite sa testeze alimentele) este nevoita sa recunoasca faptul ca in cateva zeci de ani acest fenomen a devenit ingrijorator.

Despre viitoarele “mamici” ar mai fi ceva de spus? Cate dintre ele chiar mananca de nota 10? Cate au mintea deschisa pentru a folosi macar un supliment special pentru sarcina si alaptare, in beneficiul copiilor? Dar poate ca nu trebuie sa fie toti oamenii la fel de sanatosi si inteligenti. Poate ca elitele stiu ce au de facut si nici un interes pentru a-si crea singure concurenta. Sau va imaginati ca odraselele miliardarilor mananca cereale cu lapte la micul dejun?

GetFIT la Tananana Radio (92.7 FM)

November 20th, 2015

In fiecare sambata, de la 12.00 ne auzim la Tananana Radio (www.tananana.ro) la emisiunea GetFIT cu Cristian Margarit si Alex Manucu.
In aceasta editie discutam despre sucuri, uleiuri, remedii miraculoase, dieta alcalina, yoga si ora optima pentru antrenament.

tananana

Eminsiunile pot fi ascultate la radio (92,7FM in Bucuresti) sau online pe www.tananana.ro

 

Noi retete sanatoase facute cu Airfryer de la Philips

November 18th, 2015

V-am aratat in articolul precedent cum am facut cartofi prajiti (aproape) fara ulei in aceasta friteuza fara ulei de la Philips (click aici pentru mai multe detalii). Ba chiar si niste ananas copt, cu sirop de trestie si scortisoara. Da, pozele sunt facute de mine, cu telefonul. Da, sunt la fel de bune precum arata.

fritpura-cartofi-prajiti-airfryer
Iata si o evaluare dupa cateva saptamani de folosire a aparatului de gatit Airfryer (click pe link pentru mai multe detalii despre aceasta friteuza fara ulei):
– reglarea timpului si temperaturii sunt doua calitati foarte importante, nu risti sa arzi mancarea
– grasimea se scurge in cuva, nu ramane in contact cu mancarea; mancarea este situata pe o plasa deasupra cuvei
– se spala usor
– se pot face mult mai multe retete decat am crezut la inceput
– se poate pregati deodata o cantitate relativ mare de mancare (inclusiv mai multe alimente combinate)
– daca urmezi instructiunile date de producator prepararea este incredibil de gustoasa, in acelasi timp cu putine calorii
– practic nu te poti abtine de la a face cartofi “prajiti”- cu doar cateva picaturi de ulei.

eggs-wedges

Cartofii pot fi taiat in diverse forme si apoi asociati cu alimentele preferate (in imagine avem parmezan ras peste ei, cat erau calzi). Se pot face chiar si ochiuri sau omlete “la cuptor”.

raw-meat-philips

Friptura la gratar, fara gratar, fara arsura. Se obtine o crusta si o caramelizare usoara la exterior (daca ai tinut-o la marinat), dar carnea ramane frageda si suculenta la interior.

ceafa-de-porc

Pe langa friptura de vita am incercat si ceafa de porc, atat de populara. Grasimea se scurge in cuva si carnea ramane la fel de gustoasa, fara arsura.

somon-legume-airfryer

Pentru ca legumele ies foarte bine si au ceva mai putini carbohidrati decat cartofii prajiti, am incercat si cateva amestecuri: morcov, telina, ardei, dovlecel, rosii cherry. Alimentele pot fi puse direct din congelator, nu trebuie dezghetate inainte.

somon-legume-prajite

Somonul salbatic iese si el perfect, il puteti marina intai (lamaie, ulei de masline, sos de soia, condimente). In functie de temperatura poate sa aiba crusta crocanta sau poate sa fie “fiert”. Semnificativ mai gustos decat la aburi si un control mult mai bun al gatirii fata de cuptorul obisnuit.

briose-ingrediente

Era cazul ca mancam si ceva mai dulce. Puteti face o reteta clasica ori testa diverse combinatii (inclusiv de post).

briose-coacere

Am lasat un timp mai mare pentru coacere, dar le verificam din cand in cand pentru a sti cand sunt gata (testul scobitorii).

briose-airfryer

Delicioase.

Voi continua cu alte tipuri de preparate (ma tenteaza crochetele, atat de cascaval/cartofi cat si de peste) si va tin la curent.