rss
Acasă » Dieta »

Vitamina B12- atentie vegetarieni si vegani!

Intalnesc din ce in ce mai multe persoane care tin post(fara a avea cea mai mica idee de necesarul de nutrienti al organismului) sau care trec la un regim vegetarian desi au avut deficiente grave in alimentatie si in trecut.

Sunt oameni care se simt bine cu un astfel de regim.
Totusi, in fiecare caz ar trebui analizate cauzele afectiunilor aparent vindecate prin scoaterea produselor de origine animala din alimentatie.
Pentru ca este o mare diferenta intre mezeluri si carnea unui animal salbatic, de exemplu.
Pentru ca un regim vegetarian poate reduce masa musculara, ducand la o slabire rapida pe termen scurt dar ingrasare pe termen lung.
Poate ca noua dieta vegetariana contine mai putina sare si se elimina excesul de apa. Poate prin aportul suplimentar de fibre se regleaza digestia si se elimina continutul intestinal.
Aceste “slabiri” sunt doar aparente, nu se pierde grasime.

Un nutrient esential care lipseste din produsele vegetale este vitamina B12.
Pe termen scurt se pot mobiliza rezervele(in cazul anumitor persoane rezervele de B12 tin si cativa ani), insa pe termen lung pot aparea probleme grave.
Ce face vitamina B12?
- participa la functionarea sistemului nervos
- participa la producerea de globule rosii
- participa la metabolismul energetic
- participa la sinteza ADN-ului
- scade nivelului de homocisteina, un aminoacid a carui prezenta in exces creste riscul de boli cardiace si atac cerebral, Alzheimer, afectiuni oculare, afectiuni nervoase.
- participa la sinteza de SAMe(care ajuta in osteoartrita si depresie)
Cred ca face destule.

Boli legate mai mult sau mai putin strans de deficitul de B12: ateroscleroza, anemie, fibromialgie, Alzheimer, impotenta, pierderi de memorie, insomnie, iritabilitate si multe altele.

Surse reale de B12: ficat, scoici, oua, peste, branza.

Exista si oameni care au o deficienta genetica prin care “factorul intrinsec” necesar absorbtiei vitaminei lipseste din stomac. Pentru acestia solutia sunt suplimente nutritive cu vitamina B12.

Deficitul de B12 se pare ca este implicat si in aparitia ADHD, o asa zisa boala ale carei efecte sunt tratate cu medicamente de altfel considerate droguri. Si asta se intampla la copii. Si asta se intampla cu reclame mascate la TV. Ceva asemanator cu programul Reductostart, care avea in spate tot un drog(in sensul larg al termenului).

Comments

comments

Tags: , , , , ,

Publicat in Dieta | Comenteaza

22 Comentarii

  1. foarte interesant articolul! eu cred ca postul nu are nici o legatura cu credinta… nici biserica nu prea are.
    sunt mai mult un fel de cutume, frici, traditii.

  2. Postul, ca forma de abstinenta si inaltare spirituala nu ar trebui sa presupuna si distrugerea sanatatii, asa cum se intampla la multi oameni care tin post fara a avea un mod de viata macar apropiat de cel al oamenilor care in mod traditional tineau post(liderii religiosi, samanii, calugarii).
    Exista si o latura a curatarii trupului, dar din analizele medicale pe care le vad eu, trupul deja a fost “curatat” de mult fier si calciu… ca sa nu mai vorbim de alte minerale, vitamine si nutrienti. Postul nu face decat sa agraveze aceste probleme.
    Pentru multi(in special femei) reprezinta un motiv de satisfactie ca fac ceva cu viata lor, dar din pacate dincolo de asta nu fac decat sa-si distruga sanatatea.

  3. “Pentru multi(in special femei) reprezinta un motiv de satisfactie ca fac ceva cu viata lor” – hmmm simt o urma de misoginism… :(

  4. Mai degraba o urma de statistica. Nu cred ca e un secret pentru nimeni ca femeile tin post intr-o proportie mult mai mare decat barbatii.
    Ma surprinde ca acest lucru se intampla la tinere cu un nivel de inteligenta cultura ridicat.
    Eu nu am nimic cu alegerea lor(si pana la urma tot la mine vin sa slabeasca sau sa repare alte “daune”) insa nu mi se pare normal sa iti faci rau in numele unor lucruri despre care nu stii mai nimic.

  5. CristiM, cred ca ai fi interesant si un articol despre influienta alimentatiei in prevenirea recelilor/gripelor

    daca tot suntem in sezonul rece

  6. Pe mine ma deranjeaza ca desi e tara plina de bisericosi, retete vegetariene in romana pe net cam putintele si toate tembele (de genul castravetilor murati) cu care nu poti trai, poti doar posti din an in paste. Prin tari ceva mai civilizate nu faci mari sacrificii daca vrei sa devii vegetarian (mancarea – de orice fel – e oricum mai ieftina, restaurantele iti ofera si altceva in afara cascavalului pane si a ciupercilor gratinate) si nici nu te indopi cu soia care in meniul oricarui restaurant de profil are aceeasi pondere cu celelalte leguminoase, nu e alimentul minune ca in Ro.
    Acum mi-a trecut prin cap ca lipsesc retetele vegetariene in ro pt ca postul e o perioada de abstinenta, nu de delicii.

  7. Desi nu sunt o consumatoare fidela de carne (nu imi plac decat putine feluri de carne) nu sunt de acord cu vegetarienii. Iar postul – perioada propice sa iti privezi corpul de macro\micronutrienti esentiali si sa te indopi cu fainoase, fructe si soia. Poate mai demult o fi fost postul o perioada de dezintoxicare, dar sa nu uitam ca mai demult nu erau E- uri, grasimi hidrogenate si zahr pana si in chips-uri.

  8. In trecut tineau post doar anumite persoane, cu scopuri precise.
    In trecutul mai apropiat, pe care il mostenim, taranii erau indemnati de biserica sa tina post pentru ca produsele animale sa ajunga la altii.
    Pe de alta parte, afectarea hormonala si a sistemului nervos produce oameni mai docili.

  9. Din cate stiu vitamina B12 se gaseste si in mierea de salcam! Probabil ca veganii nu ar fi de acord cu folosirea ei, totusi multi vegetarieni bucura de aceasta sursa.

  10. Daca ar fi sa se gaseaca in miere s-ar gasi in toate tipurile, din moment ce ar trebui sa fie secretata de albine. Din pacate, chiar daca poate contine aceasta vitamina, mierea o contine in cantitati absolut insignifiante. In sursele mele(baza de date a Departamentului SUA pentru agricultura), cantitatea listata este 0(ZERO). Adica nu contine deloc.

  11. Imi permit sa atrag atentia celor interesati ca exista intotdeauna argumente pro si contra vegetarianism.
    Orice substanta contiunta de carne si folositoare organismului se poate gasi si in legume sau fructe.
    Cunosc persoane care sunt vegetariene de ani de zile si care au o sanatate de fier si o energie de invidiat.

  12. Alida, NU orice substanta de care are nevoie corpul omenesc se gaseste in legume si fructe. Ce spui tu este o ineptie. Faptul ca niste persoane sunt vegetariene de ani de zile nu inseamna ca o sa le mearga la nesfarsit sau ca si alte persoane pot mentine acelasi regim in conditii de siguranta. De asemenea, este important si momentul cand incepi sa tii un regim vegetarian sau vegan(daca asta se intampla dupa malnutritie sau dupa o nutritie echilibrata).

  13. GabrielaH says:

    …e ok dietata vegetariana la un copil de 2 ani? (mie nu mi se pare dar doresc sa aflu o parere mai autorizata in acest sens) …copilul a fost diagnosticat cu dermatita atopica si mama a ales aceasta alternativa (dieta vegetariana) , ca sa stopeze evolutia bolii…are oare legatura una cu cealalta ( dieta vegetariana cu dermatita atopica) .

  14. Eu nu as concepe sa imi tin copill de 2 ani si ceva pe o dieta vegetariana (nici macar ovo-lacto), nu mai vorbim de una strict vegetariana. Din pacate exista o manie in ultima vreme cu acest tip de hranire, unde credinta si alegerea personala sunt puse inaintea logicii si stiintei. Mai bine sa-i scoata cerealele si leguminoasele, asta ca sa nu mai vorbim de laptele de vaca pasteurizat si omogenizat (inclusiv branza sau laptele praf provenite din laptele de vaca respectiv).

  15. pescaru89 says:

    Eu sunt ovo-lacto-vegetarian de cand m-am nascut,la fel si parintii mei.Ma numesc Ionut,am 22 ani,1,72 si 65 kg.ma simt foarte bine si energic.Toate analizele sunt bune,nu am nici un deficit.Deci eu spun din experienta ca poate creste copilul cu o dieta vegetariana si o sa fie mai sanatos decat alti copii.Vitamina B12 o gasim in linte si naut,in a 4-a zi de germinatie lintea si nautul da 235 micrograme de B12. Cu stima si respect!

  16. Din moment ce mananci lapte si oua, acolo este probabil suficienta vitamina B12, totusi, daca ai si o sursa stiintifica pentru linte si naut ca surse de B12 (sursa reala, dovada certa) sunt chiar curios sa o vad.

  17. Te rog sa te documentezi inainte sa scri un articol. Esti o rusine pentru societatea in care traim. In 60 de secunde am gasit o sursa: http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Vitamin_B12. Sunt foarte multi specialisti in domeniu. Tu nu esti unul dintre ei. Daca esti, ar trebui sa vedem o diploma (un master sau un doctorat).

  18. Robert, cand iti propui sa insulti pe cineva e bine sa aduci si argumente, altfel te insulti pe tine insuti, mai ales cand iti propui sa evaluezi nivelul de cunostinte al altcuiva. Mai ales cand acea persoana scrie clar la ea pe blog cine este si ce pregatire are. Am pretins eu ca as fi “specialist”? Sau asta ai fi vrut tu?
    Asa cum hartiile nu garanteaza cunostintele intr-un domeniu nici un link de pe wikipedia nu garanteaza “adevarul”. Wikipedia poate fi o sursa, daca studiezi cu atentie si referintele.
    Totusi, nu vad contradictiile sau lucrurile gresite in mesajul meu, esti amabil sa le si precizezi? Sau macar sa le scrii, dar cu doi “i”?

  19. In articolul tau “Dieta vegetariana si vegana la copii” la punctul 9 scrie:
    “Circula doua mituri: B12 se poate absorbi din intestin (fals) si ca anumite alge ar contine, in mod natural B12 (iar fals, doar asocierea unor bacterii in cultura poate duce la un continut de B12).”

    Am gasit surse care spun ca DA, B12 este produsa de bacteriile existente in intestin doar ca absorbtia ei se face in portiunea dintre intestinul subtire si cel gros iar bacteriile producatoare de B12 se afla in intestinul gros deci nu se prea “intalnesc”.
    Referitor la a doua parte, tot alte surse pe care le citesc spun ca exista B12 in surse vegetale. De exemplu, pe veganism.ro putem citi:
    „Vitamina B12 se gaseste NUMAI in produse de origine animala. (aici vad ca si tu esti de acord din ce am citit pana acum in articolele tale)
    O alta forma a vitaminei B12, B12 analog, se regaseste in produsele de origine vegetala dar este o forma inactiva, existand posibilitatea interferarii cu forma activa a B12, blocand-o. Surse de B12 analog: spirulina, clorella, nori, alge, tempeh, drojdie etc. Niciun studiu stiintific nu a evidentiat exisenta B12 in forma activa in aceste surse.”

    Se pare ca suplimentele de Spirulina Now contin si B12 printre altele deci concluzia ar fi ca exista B12 in spirulina. Iar conform doctorului ing.chimist Stefan Manea, acesta dupa ani de studiu a reusit evidentieze existenta unei forme stabile de B12 in lucerna (alfalfa), desigur doar in anumite conditii. Pentru metoda de extractie a fost si premiat. Si nu este singurul care ia lucerna in calcul.
    Intrebarile mele:
    1. Ce parere ai de acest B12 analog?
    2. Si daca totusi exista MACAR aceste doua surse vegetale de B12 (spirulina si lucerna), crezi ca acestea nu se pot absorbi?
    Daca ma lamuresti in aceasta privinta, iti multumesc.

  20. 1. am scris “nu se poate absorbi din intestin”- deci se subintelege ca se producea. In aproape fiecare articole am facut o mica gluma cu B12 si materiile fecale.
    2. veganism.ro nu este o sursa de incredere, pentru ca reprezinta opinia partinitoare a oamenilor care au adoptat un mod de viata si cauta justificari suplimentare pentru asta.
    De asemenea, pentru referinte m-as duce spre laboratoare care chiar au posibilitatea sa faca niste teste serioase (ex. la B12 se testeaza activitata pe animale de laborator cu dieta fara B12).
    Fiind vorba de cantitati foarte mici dintr-o substanta, contaminarile sunt frecvente, cum este normal in natura, deci o falsa problema. La unii oameni poate chiar se absoarbe din intestin, teoretic exista si aceasta posibilitate.

    Parerea mea este ca omul a fost facut sa manance si animale (si insecte, larve etc.) prezente chiar si in alimentatia frugivorelor si folivorelor cu care unii se identifica, desi ne-am separat de ele cu niste milioane de ani in urma), deci toata discutia pica. Nu vad sensul cautarii nesfarsite de “surse vegetale” cand exista suplimente cu B12 de origina bacteriana, eficiente, ieftine, simplu de administrat.
    Nu vad mai nimic “natural” intr-o dieta vegana (cum nu am cum sa vad nici in alte diete moderne), deci cred ca suplimentele ar ajuta mult (aici as lua in special DHA si EPA, eventual din alge).

    Cred ca se pierde scopul si mijlocul devine scop, capcana in care eu nu vreau sa cad. Tine cont ca articolul este scris acum 6 ani.

  21. Am mai citit pe undeva dar am uitat sa precizez mai sus ca B12 s-ar gasi in pamant (bineinteles netratat) si din acest motiv produsele animale contin aceasta vitamina. Vaca mananca iarba si B12 trece in carne, un exemplu simplu. Iar daca mancam un morcov nespalat de la bunica din gradina vom avea parte de ceva B12. Cu aceasta teorie esti de acord?
    Nu sunt vegana (desi am avut tentative) dar neavand o sursa naturala de aprovizionare cu carne, branza, etc aleg sa nu le cumpar din supermarket si deci sa nu gatesc cu ele. Mananc insa cand merg in vizita la ai mei si gasesc ceva interesant. Daca voi lua suplimente de B12 (ceea ce cred ca se va intampla curand) nu va fi o problema sa le iau pe cele de origine bacteriana. Metylcobalamina masticabila care cica se absoarbe cel mai bine, fata de ciano si hidrocobalamina.

    Totusi vroiam sa stiu pt cultura mea generala :)) daca exista cu adevarat B12 in spirulina si lucerna, ca sa nu mai vorbim si de restul enumerate mai sus. Si inca nu m-ai lamurit daca tu crezi asta. Poate ai informatii mai multe in aceasta privinta sau surse mai bune decat am gasit eu. Multumesc pt raspuns.

  22. Se gaseste in pamant probabil, dar nu poti sti in ce cantitati. Din pacate tot in pamant gasesti si lucruri de care poate nu ai avea nevoie.
    O sa ma interesez la Now Foods in legatura cu spirulina lor, in lucerna in sine nu are cum sa existe, doar prin “contaminare”.
    Daca mananci ficat de miel/cod de cateva ori pe an problema e rezolvata (desi, teoretic, e hidrosolubila, se acumuleaza in corp, deci ai rezerve si iti poti face unele noi), deci, cum spuneam, o falsa dezbatere daca avem putin bun simt alimentar si nu o luam pe aratura. Ierbivorele asta mananca, bacterii care se hranesc cu iarba, nu iarba. Vaca paste iarba, dar in tubul ei digestiv sunt alte procese metabolice (flora bacteriana) decat in al nostru. Elemente de biologie pe care unii le omit cam usor.
    Personal nu cred ca diferenta intre metil si cyano e semnificativa, dar de recomandat normal ca e bine sa recomandam forma cea mai avansata/curata.

Lasa un comentariu

Trebuie sa fii logat pentru a posta un comentariu. Nu ai inca un cont? Inregistreaza-te.