rss
Acasă » Dieta »

Dieta fara grasimi

Dieta fara grasimi NU e sanatoasa. Dieta fara grasimi este periculoasa pentru sanatate. Dieta fara grasimi este contra naturii. Dieta fara grasimi iti va cauza probleme pe termen lung.
Evident ca poti avea rezultate, adica poti slabi si cu o dieta fara grasimi. Eu imi imaginez o dieta ca pe un drum spre varful unui munte. Varful acestui munte este ascuns de nori. Nu stim ce este acolo, daca este ceva acolo sau daca pur si simplu drumul se continua atat timp cat vrei tu.
O dieta fara grasimi este in viziunea mea ca un drum care incepe usor, batatorit, apetisant, tentant. Chiar poti vedea traseul si cum te duce aproape de nori. Doar ca acest drum nu ajunge sus. El se blocheaza. Este un drum infundat.
Sunt putini cei care aleg drumul mai greu la inceput, dar care duce unde trebuie.

Toata nebunia cu “dietele fara grasimi” a inceput-unde altundeva- in SUA. Din moment ce grasimile au 9kilocalorii pe gram o idee simplista a fost sa se elimine grasimile din alimentatie, eliminand astfel sursa majora de energie. Mai putina energie teoretic duce la slabire, pentru ca esti nevoit(a) sa folosesti din rezerve(stratul de grasime). Problema ar fi ca in loc de grasimi iti trebuie totusi energie, mancare. Au ramas proteinele(care nu este indicat sa fie folosite ca sursa de energie) si carbohidratii(care blocheaza arderea grasimilor daca sunt consumati in cantitati chiar medii de unii oameni). Paradoxal, dupa introducerea dietelor fara grasimi ca politica nationala si aparitia a mii de produse “fara grasimi” pe rafturile magazinelor, in SUA bolile de inima si obezitatea au crescut considerabil. Din pacate, dupa cel putin 30 de ani de la aceasta poveste in Romania inca mai sunt persoane(inclusiv nutritionisti celebri) care promoveaza aceste idei depasite.

Marea problema este ca oamenii tind sa manance la fel  (sau chiar mai mult), din punct de vedere caloric, pentru ca au impresia ca au eliminat deja problema. In realitate, crescand consumul de carbohidrati(in special cei rafinati, gastiti in cele mai multe alimente “fara grasimi” sau “de dieta”) te expui la mult mai multe riscuri.

Rolul grasimilor in organism

De la sistemul hormonal si imunitar la cel nervos (creierul este 70% grasime, in substanta uscata), de la fiecare celula pana la starea psihica, pielea, parul, unghiile, muschii, vasele de sange, creierul, toate au nevoie de grasimi(inclusiv animale) pentru a functiona bine.

Tipuri de grasimi in dieta

Exista doua mari categorii de grasimi: esentiale (pe care corpul nu si le poate produce) si neesentiale (pe care le poate obtine prin diverse transformari). Din pacate aceste transformari reprezinta un stress pentru organism si pe termen lung se poate ajunge la diverse tulburari hormonale si de metabolism. Corpul tau are nevoie atat de grasimi vegetale cat si de grasimi animale. La grasimile vegetale trebuie exclusa margarina. Grasimile trebuie mancate cat mai aproape de forma naturala, evitand grasimile prajite sau preparate termic la temperaturi mari (gratar). Citeste si articolul despre grasimile sanatoase.

De aceea, dupa ani de zile de dieta fara grasimi te poti trezi cu o sumedenie de probleme de sanatate, care nu stii de unde au aparut. Evident, nu poti repara in cateva saptamani sau luni ce ai stricat in cativa ani.

Diete bazate pe grasimi

Ca om preocupat inca din adolescenta de alimentatia sanatoasa si cu creierul spalat de dusmanii grasimilor mi-a fost foarte greu sa accept ca grasimile sunt sanatoase, ca este nevoie de ele si, mai mult, ca exista diete pentru slabire bazate pe grasimi. Am evitat grasimile toata adolescenta si mare greseala am facut. Am descoperit apoi si dietele low-carb, unde energia este furnizata de grasimi, cu toate avantajele lor: sistem hormonal reglat, probleme ale pielii (acnee) disparute, stare psihica mult mai buna, senzatie de foame diminuata. Evident, a fost un prag psihologic urias. Grasimile s-au transformat dintr-un dusman de temut intr-un aliat de incredere.

Totusi, este o mare diferenta intre a manca o cantitate normala de grasimi (20-40% din totalul caloriilor) si a nu manca grasimi deloc. Nu te obliga nimeni sa tii o dieta ketogenica sau low-carb daca inca nu te-ai documentat suficient, dar nici sa elimini total grasimile din alimentatie nu este o idee buna.

Efectele lipsei de grasimi din alimentatie

Printre efectele lipsei de grasimi din alimentatie intalnim: depresie, constipatie, lipsa apetitului sexual, nervozitate, foame exagerata, probleme ale pielii, parului, unghiilor, tulburari ale ciclului menstrual si ale fertilitatii, probleme ale vezicii biliare(colecist), ADHD, diabet, boli cardiovasculare, probleme de atentie si memorie. Barbatii pot observa si un efect imdeiat: scaderea apetitului si a potentei sexuale, pentru ca o dieta cu sub 20% din calorii provenite din grasimi s-a dovedit devastatoare pentru nivelul de testosteron.

Suplimente cu grasimi sanatoase.

Sa spunem ca nu ai inteles inca faptul ca o dieta “fara grasimi” provine dintr-o era cand se credea ca grasimile sunt dusmanul si ca o dieta fara grasimi este cheia slabirii si sanatatii. Sa presupunem ca nu ai inteles riscurile unei diete fara grasimi si ca speri sa ai rezultatele pe care le doresti. Macar fa-ti un bine si foloseste grasimile de care corpul tau are cea mai mare nevoie, sub forma de suplimente nutritive, controland foarte bine cantitatile si acoperind astfel macar o parte din deficitele respective.

Fosfolipide (lecitina, colina) – ajuta arderea grasimilor si ficatul, sistemul nervos. Intra in componenta fiecarei celule. Poti folosi si carnitina, care te va ajuta cu arderea grasimilor, daca faci sport, in special. Un produs deosebit este si lecitina lichida, foarte usor de folosit.

ALA (acidul alfa lipoic)- protejeaza sistemul nervos de atacul radicalilor liberi, scade glicemia (imbunatateste folosirea insulinei).

Omega 3-6-9 – prea multe avantaje pentru a fi enumerate intr-un simplu articol, dar cel mai cunoscut este protectia vaselor de sange.

CLA – un tip special de grasime care declanseaza arderea grasimilor si da energie. Se gaste pe piata si sub denumirea de Clarinol.

Natural Sterol – grasimi si extracte din plante care regleaza sistemul hormonal, dau energie, scad colesterolul.

MCT Oil – grasimi saturate, dar din sursa vegetala. Au efect termogenic(cresc arderile), se digera usor. Poate fi folosit si la salate, nu are nici un fel de miros sau gust specific.

Daca vrei sa tii o dieta echilibrata, este mai importanta sursa grasimilor(ca si in cazul carbohidratilor si proteinelor) decat cateva zeci de grame in plus sau in minus. O diversitate cat mai mare din alimente naturale (neprocesate) si temperaturi cat mai mici de preparare a hranei sunt cheia succesului.

Pofta buna!

Comments

comments

Tags: , , ,

Publicat in Dieta | Comenteaza

20 Comentarii

  1. o intrebare putin stupida.. caloriile din grasimile provenite din MCT Oil le adun la totalul de grasimi din ziua respectiva?

  2. Costinoly says:

    Feicitari pentru articol ,
    Asa este am observat personal ca o dieta fara grasimi poate fi chiar foarte daunatoare . Sper sa vada acest articol si sustinatorii dietelor fara grasimi , eu ma confrunt si cu rudele, prietenii in aceasta problema, ei spunad ” este imposibil sa slabesti mancand …..seminte….”

  3. Victor Toma says:

    good , good stuff !

    incerc sa citesc cat mai mult carti fizice versus online , asa ca daca te hotarasti sa pui articolele din blog intr o carte , o cumpar si o pun pe sertarul de sus

    (acolo stau cartile bune :) )

  4. Achimitom04 says:

    Si eu eram convins ca trebuie sa evit grasimile pana am descoperit forumul de pe getfit.
    Nici eu nu prea reusesc sa-mi conving unii prieteni de necesitatea grasimilor in organism” tu esti nebun? Manaci iaurt cu grasimi la 7 seara si zici ca vrei sa slabesti”-e replica unui coleg de munca..:)
    Eu intotdeauna am considerat ca viata e consecinta alegerilor in fata carora esti pus mereu..cine greseste va plati.
    Excelent articolul.Felicitari Cristi.

  5. Touche!!!Scurt , clar , la obiect.Nici nu se putea mai bine.Un material excelent pe care o sa-l trimit azi la prietenii care se straduiesc sa slabeasca.

  6. Un articol foarte bun! L-am trimis deja prietenilor obsedati sa evite cu orice pret grasimile!Feilictari.

  7. usor off-topic: Cristi, ai dreptate pe forum cand spui ca trebuie multa documentare cu privire la o dieta. De o saptamana tot citesc si cred ca o sa mai citesc inca trei saptamani, pana cand o sa trag linie si o sa spun, cred ca asta va fi dieta. Dupa care o voi supune publicului, pe jurnale.

    on-topic: Moda “fat free” este si puternic influentata de marketing. Prin urmare cand primiti o dieta pe mail, sau de la cunoscuti, nu o luati neaparat de buna.

  8. super articolul! sunt foarte fericita ca sunt persoane ca tine in Ro care incearca sa distruga astfel de mituri in materie de nutritie …

  9. in seara asta am dat de blogul tau si, binenteles, rasfoiesc inca.
    O intrebare care pentru tine ar trebui sa fie foarte simpla, si pe care poate deja ai dezvolvat-o pe forumuri sau aici pe blog:

    - ce se intimpla cu gurmanzii ?

    eu ca gurmand, prefer stilul asta de viata. in momentul cind maninc ceva BUN, am o senzatie greu de descris, probabil foarte apropiata de orgasm, si imi ridica moralul pina in ceruri. intradevar, in ultimii ani am inceput sa pun substantial kilograme, dar nu ma deranjeaza atit de mult cum ii deranjeaza pe cca 80% din populatia globului. Consider o munca grea in lupta cu sanatatea (slabitul si/sau mentinerea), si mi-e frica sincer, cind am o mincare in fata mea dupa care-mi curg balele, sa dau cu piciorul la ea cu gindul ca ies din restaurant si da masina peste mine si mor. ca si gurmand, e cea mai mare lupta posibila, sa stii ca-ti protejezi corpul si te abti de la atitea minunatii de mincaruri si.. mori (inainte de “termen”) intimplator din diferite accidente si pierzi toata experienta unor mincaruri de neuitat.

  10. E alegerea fiecaruia.

    Din punctul meu de vedere este doar o problema de (auto)educatie. Toti simtim acea placere despre care vorbesti, dar invatam sa ne controlam instinctele primare si frica de inanitie. In general, “gurmanzii” incearca sa acopere goluri sufletesti cu mancare.

    Oricum, probabilitatea sa mori accidental este mult mai mica decat aceea sa mori inecat(a) in propria grasime, cu 10-30 de ani inainte de termen.

  11. aici vine problema, nefiind un gurmand, nu poti aprecia ce placere are un gurmand cind maninca ceva bun sau sa o asemeni cu placerea unui om normal (“Toti simtim acea placere despre care vorbesti”). Totusi, dupa cum spui si tu, cred ca e vorba de auto-educatie..

    Am locuri cu papica extraordinara pe distante si de 200 km, si sint dati cind ma trezesc noaptea pe la 2-3 si nu am somn si stare pina nu ma sui in masina si merg sa pap :-)

    E o “boala” foarte grea, care se simte si in organism si in buzunar de cele mai multe ori.

  12. Exact ce spuneam… unii cad prada unui instinct primar si il imbraca in aceasta forma. E o dependenta ca oricare alta, poti trai viata si fara.

  13. Ai scris foarte mult despre dietele low-fat / keto. Inteleg ca tie iti merge bine cu ele si sunt niste diete puse pe niste principii “bune” insa as aprecia..si sunt sigur ca nu doar eu, daca ne-ai mai spune si noua cateva ceva (pe forum sau pe getfit.ro site-ul) despre dietele non-keto. Principii de baza,rezultate,samd. Pe blogul lui Serban era un post mai vechi despre diferentele dintre keto si non-keto. Am sa citez niste fraze din acel studiu.

    In terms of weight and fat loss, at the end of 6 weeks both groups had lost roughly the same amount of weight (6.3kg for the ketogenic diet, and 7.2 kg for the non-ketogenic diet; this was not statistically significant). As well, the loss of body fat was the same (3.4 kg in the ketogenic diet and 5.5 kg in the non-ketogenic diet; again this was not statistically different even if the non-ketogenic diet seems to have lost ~4 pounds more fat).

    Mai multe aici : http://www.bodyrecomposition.com/research-review/ketogenic-low-carbohydrate-diets-have-no-metabolic-advantage-over-nonketogenic-low-carbohydrate-diets-research-review.html

    Sunt convins ca o sa imi zici sa citesc “Citeste in primul rand aici”. Stiu regulile, dar .. din pacate (mai mult sau mai putin) sunt un personaj banat pe forum pentru tampeniile mele mai vechi. Totusi am vrut sa .. nu stiu.. sa te rog.. sa te.. nu stiu cum se numeste genul asta de “rugaminte” sa ne mai scrii si noua despre alte alternative de diete. Eu personal am incercat KETO (nu am avut rabdare mai mult de 1 luna dar oricum nu am putut)nu am avut mai nici un rezultat..doar ca tanjeam dupa putina ciocolata. Savuram fiecare picatura din shake-ul proteic cu ciocolata cand venea momentul. O zi buna.

  14. Continuare: Pentru mine e destul de greu sa tin un Keto “bine”. Reusesc sa reduc proteinele la 1.2 – 1,5. Carbohidratii eu zic ca reusesc sa ii mentin sub 30-35 gr/zi dar nu reusesc sa maresc grasimile. Pur si simplu.. nu am cum. Nu pot sa beau linguri de ulei, puneam la salate cat putem si eu de mult.. mancam alune(de toate felulire:de padure,fistic,macadamia,s.a.) dar tot nu ajungema unde trebuie. Am citit ca trebuie sa am multe mese mici (cel putin 4 mese mici). Ori eu.. pur si simplu.. nu simteam nevoia de a manca atat de mult/des. Corpul meu are nevoie de vreo 2000 calorii pe zi (din estimarile mele). Ori eu.. nu consumam mai mult de .. 1000-1200. Si totusi ma simteam bine, fara sa sitm vreun supraantrenament sau chestii de genul. Pur si simplu nu imi explic de ce. Si in perioada mea.. “de masa” la fel mananc.. nu prea mult..noroc cu shake-urile.. si totusi am cresteri chiar.. remarcabile de masa musculara. Si chiar asa..mancand cum mananc eu de putin..(grasimi eu de felul meu nu prea consum..dar macar iau si eu niste capsule cu omega 3-6-9 de la NOW) deci..cum mananc eu asa.. putin.. nu pierd grasimea. Pur si simplu..cred doar ca ma mentin. Stiu stiu.. si mii de scuze..iara ca am postat aici .. si am mai postat si atat de mult..dar vroiam cumva sa iti zic toate astea. Pe forum nu am cum, id-ul nu mai exista. Am scris aici. Mii de scuze dar sper totusi sa iti faci candva timp sa scrii un articol si despre.. restul dietelor,bazate pe alte sisteme . In special de genul celei din linkul pus in comentariul anterior.

  15. Ok, am retinut sugestia, vor veni si articole despre alte tipuri de diete.
    Totusi, ca sa dau si un raspuns pe scurt: informatiile prezentate in articolul respectiv pot fi interpretate in mai multe feluri.
    Iar daca nu iti merge cu keto sau low-carb, nu te obliga nimeni sa tii. Incerci altceva si vezi cum merge.

  16. Cred ca totusi nu m-am straduit indeajuns cu Keto. Azi am mai citit una alta..si la tine pe blog si pe net si vad ca totusi cea mai buna tot Keto ar fi. Problema cu “dependenta” mea fata de dulciuri, cu putin mai multa vointa..sper sa reusesc. Dupa cum spuneam, am reusit sa pastrez carbohidratii sub 35 grame pe zi. Proteinele am impresia ca le scadeam chiar prea mult (de la 5 shake-uri pe zi.. luam doar dupa antrenament si inainte de culcare / peste zi si inainte de culcare), dar problema este ca nu reuseam sa cresc grasimile. Nici nu stiu cat trebuie crescute pana la urma..si nici niste surse bune de grasimi (peste nu poti sa mananci zilnic – eu nu pot – iar alunele,s.a. din categoria asta.. nu au chiar asa de multe grasimi – nu poti sa mananci cate 500 gr. alune – iar ulei nu pot sa beau). Termogenice nu vreau sa iau..decat dupa ce tin dieta cel putin 2 luni si vad ca ajung la o plafonare.. vorba ta.. daca dai as-ul din maneca inca de la inceput..dupaia..nu poti sa te infometezi. Pe getfit.ro am citit tot ce era de citit despre Keto dar nu e prea complet ce scrie acolo. Despre incarcarea cu carbo. nu scria mai nimic din cate imi aduc aminte. Stiu ca iara am deviat..si ca nu aici e locul discutiilor dar asa .. in mare..niste “tips&tricks” :))) ?

  17. Discutiile astea chiar nu isi au locul aici.
    Sunt oameni care tin jurnale amanuntite de luni de zile si primesc sfaturi din cand in cand pe forum.
    Tu vrei sa primesti sfaturi desi nu faci nimic in acest sens decat sa ne povestesti experienta ta esuata.
    Ai dat gres, asta e, o poti lua de la capat, de preferinta cu o dieta echilibrata si sa vezi ce este de facut de acolo dupa ce elimini junk-ul si dulciurile. S-ar putea sa nici nu mai fie nevoie de keto.

  18. Ok. Si scuze pentru ca am umplut aici cu comentarii care nu au ce cauta pe blog.

  19. alexandra says:

    Personal nu consum nici un soi de supliment nutritiv, sub nici o forma si in nici o imprejurare. Consider ca ceea ce este obtinut artificial, nu are cum sa fie mai bun ca ceva natural. Nu ma poti convinge ca o pastila sau un praf cu x si y substante e mai sanatoasa si naturala decat un aliment in stare naturala care contine aceleasi substante.
    Inteleg ca mirajul banilor are efecte halucinante pentru tine vrei sa vinzi si stii ce argumente sa ataci ca sa vinzi aceste produse.
    Ce aberatii exprimi aici? !

  20. Suplimentele nutritive nu le-am inventat eu, sunt inventate de cand a aparut omul si era nevoie sa-si prepare si alte lucruri, care sa-i fie de folos cand mancarea “naturala” nu era disponibila.
    Pe de alta parte, observ ca faci o mare confuzie: “un aliment in stare naturala care contine aceleasi substante”. O sa punem pe seama lipsei tale de informare aceasta afirmatie.
    Tocmai, multe suplimente nutritive sunt extrase din alimente, pastrand doar ce este util corpului si lasand la o parte “balastul”, cum ar fi, de exemplu, carbohidratii inutili.
    Deci, sa ne lamurim, te deranjeaza suplimentele nutritive in general(pe care nu le-am inventat eu) ci doar faptul ca eu am o afacere in domeniul asta?

Lasa un comentariu

Trebuie sa fii logat pentru a posta un comentariu. Nu ai inca un cont? Inregistreaza-te.