rss
Acasă » Dieta »

Dieta fara grasimi

Dieta fara grasimi NU e sanatoasa. Dieta fara grasimi este periculoasa pentru sanatate. Dieta fara grasimi este contra naturii. Dieta fara grasimi iti va cauza probleme pe termen lung.
Evident ca poti avea rezultate, adica poti slabi si cu o dieta fara grasimi. Eu imi imaginez o dieta ca pe un drum spre varful unui munte. Varful acestui munte este ascuns de nori. Nu stim ce este acolo, daca este ceva acolo sau daca pur si simplu drumul se continua atat timp cat vrei tu.
O dieta fara grasimi este in viziunea mea ca un drum care incepe usor, batatorit, apetisant, tentant. Chiar poti vedea traseul si cum te duce aproape de nori. Doar ca acest drum nu ajunge sus. El se blocheaza. Este un drum infundat.
Sunt putini cei care aleg drumul mai greu la inceput, dar care duce unde trebuie.

Toata nebunia cu “dietele fara grasimi” a inceput-unde altundeva- in SUA. Din moment ce grasimile au 9kilocalorii pe gram o idee simplista a fost sa se elimine grasimile din alimentatie, eliminand astfel sursa majora de energie. Mai putina energie teoretic duce la slabire, pentru ca esti nevoit(a) sa folosesti din rezerve(stratul de grasime). Problema ar fi ca in loc de grasimi iti trebuie totusi energie, mancare. Au ramas proteinele(care nu este indicat sa fie folosite ca sursa de energie) si carbohidratii(care blocheaza arderea grasimilor daca sunt consumati in cantitati chiar medii de unii oameni). Paradoxal, dupa introducerea dietelor fara grasimi ca politica nationala si aparitia a mii de produse “fara grasimi” pe rafturile magazinelor, in SUA bolile de inima si obezitatea au crescut considerabil. Din pacate, dupa cel putin 30 de ani de la aceasta poveste in Romania inca mai sunt persoane(inclusiv nutritionisti celebri) care promoveaza aceste idei depasite.

Marea problema este ca oamenii tind sa manance la fel  (sau chiar mai mult), din punct de vedere caloric, pentru ca au impresia ca au eliminat deja problema. In realitate, crescand consumul de carbohidrati(in special cei rafinati, gastiti in cele mai multe alimente “fara grasimi” sau “de dieta”) te expui la mult mai multe riscuri.

Rolul grasimilor in organism

De la sistemul hormonal si imunitar la cel nervos (creierul este 70% grasime, in substanta uscata), de la fiecare celula pana la starea psihica, pielea, parul, unghiile, muschii, vasele de sange, creierul, toate au nevoie de grasimi(inclusiv animale) pentru a functiona bine.

Tipuri de grasimi in dieta

Exista doua mari categorii de grasimi: esentiale (pe care corpul nu si le poate produce) si neesentiale (pe care le poate obtine prin diverse transformari). Din pacate aceste transformari reprezinta un stress pentru organism si pe termen lung se poate ajunge la diverse tulburari hormonale si de metabolism. Corpul tau are nevoie atat de grasimi vegetale cat si de grasimi animale. La grasimile vegetale trebuie exclusa margarina. Grasimile trebuie mancate cat mai aproape de forma naturala, evitand grasimile prajite sau preparate termic la temperaturi mari (gratar). Citeste si articolul despre grasimile sanatoase.

De aceea, dupa ani de zile de dieta fara grasimi te poti trezi cu o sumedenie de probleme de sanatate, care nu stii de unde au aparut. Evident, nu poti repara in cateva saptamani sau luni ce ai stricat in cativa ani.

Diete bazate pe grasimi

Ca om preocupat inca din adolescenta de alimentatia sanatoasa si cu creierul spalat de dusmanii grasimilor mi-a fost foarte greu sa accept ca grasimile sunt sanatoase, ca este nevoie de ele si, mai mult, ca exista diete pentru slabire bazate pe grasimi. Am evitat grasimile toata adolescenta si mare greseala am facut. Am descoperit apoi si dietele low-carb, unde energia este furnizata de grasimi, cu toate avantajele lor: sistem hormonal reglat, probleme ale pielii (acnee) disparute, stare psihica mult mai buna, senzatie de foame diminuata. Evident, a fost un prag psihologic urias. Grasimile s-au transformat dintr-un dusman de temut intr-un aliat de incredere.

Totusi, este o mare diferenta intre a manca o cantitate normala de grasimi (20-40% din totalul caloriilor) si a nu manca grasimi deloc. Nu te obliga nimeni sa tii o dieta ketogenica sau low-carb daca inca nu te-ai documentat suficient, dar nici sa elimini total grasimile din alimentatie nu este o idee buna.

Efectele lipsei de grasimi din alimentatie

Printre efectele lipsei de grasimi din alimentatie intalnim: depresie, constipatie, lipsa apetitului sexual, nervozitate, foame exagerata, probleme ale pielii, parului, unghiilor, tulburari ale ciclului menstrual si ale fertilitatii, probleme ale vezicii biliare(colecist), ADHD, diabet, boli cardiovasculare, probleme de atentie si memorie. Barbatii pot observa si un efect imdeiat: scaderea apetitului si a potentei sexuale, pentru ca o dieta cu sub 20% din calorii provenite din grasimi s-a dovedit devastatoare pentru nivelul de testosteron.

Suplimente cu grasimi sanatoase.

Sa spunem ca nu ai inteles inca faptul ca o dieta “fara grasimi” provine dintr-o era cand se credea ca grasimile sunt dusmanul si ca o dieta fara grasimi este cheia slabirii si sanatatii. Sa presupunem ca nu ai inteles riscurile unei diete fara grasimi si ca speri sa ai rezultatele pe care le doresti. Macar fa-ti un bine si foloseste grasimile de care corpul tau are cea mai mare nevoie, sub forma de suplimente nutritive, controland foarte bine cantitatile si acoperind astfel macar o parte din deficitele respective.

Fosfolipide (lecitina, colina) – ajuta arderea grasimilor si ficatul, sistemul nervos. Intra in componenta fiecarei celule. Poti folosi si carnitina, care te va ajuta cu arderea grasimilor, daca faci sport, in special. Un produs deosebit este si lecitina lichida, foarte usor de folosit.

ALA (acidul alfa lipoic)- protejeaza sistemul nervos de atacul radicalilor liberi, scade glicemia (imbunatateste folosirea insulinei).

Omega 3-6-9 – prea multe avantaje pentru a fi enumerate intr-un simplu articol, dar cel mai cunoscut este protectia vaselor de sange.

CLA – un tip special de grasime care declanseaza arderea grasimilor si da energie. Se gaste pe piata si sub denumirea de Clarinol.

Natural Sterol – grasimi si extracte din plante care regleaza sistemul hormonal, dau energie, scad colesterolul.

MCT Oil – grasimi saturate, dar din sursa vegetala. Au efect termogenic(cresc arderile), se digera usor. Poate fi folosit si la salate, nu are nici un fel de miros sau gust specific.

Daca vrei sa tii o dieta echilibrata, este mai importanta sursa grasimilor(ca si in cazul carbohidratilor si proteinelor) decat cateva zeci de grame in plus sau in minus. O diversitate cat mai mare din alimente naturale (neprocesate) si temperaturi cat mai mici de preparare a hranei sunt cheia succesului.

Pofta buna!

Tags: , , ,

Publicat in Dieta | Comenteaza