rss
Acasă » Dieta »

Ficat de vitel

Ficatul este unul dintre super-alimentele care ar trebui sa se regaseasca in dieta celor care vor sa-si creasca masa musculara sau care fac antrenamente intense.

O buna sursa de proteine, minerale(fier, zinc, seleniu, fosfor, potasiu) si vitamine(vitamina B12, acid folic, colina). Are un continut mare de colesterol(in jur de 300mg la 100g) si vitamina A. Excesul de vitamina A poate fi daunator pe termen lung, chiar mortal(sunt cunoscute cazuri de exploratori care au murit intoxicati cu vitamina A dupa ce au mancat ficat de urs polar). Totusi, se pare ca vitamina A din surse naturale reduce riscul de cancer de plamani si emfizem, in special la fumatori. Contine si cantitati relativ mari de baze purinice, fiind contraindicat in cazul celor predispusi la guta(inclusiv cei cu acid uric crescut, dar aparent sanatosi).

In functie de animalul din care provine, valorile nutritionale pot varia. O atentie speciala trebuie acordata ficatului care provine de la animale crescute intensiv, prin hranire fortata, hormoni, antibiotice. El poate concentra diversi agenti toxici sau diverse molecule nu tocmai sanatoase.

Desi pe multe produse din supermarketuri scrie “ficat”, ca in “pate de ficat”, atunci cand citim cu atentie eticheta, gasim ficatul pe un loc mai codas, dupa grasimea de porc, amidon, apa, zahar etc.

Ca si in cazul altor alimente, este de preferat o preparare termica redusa(fierbere, coacere) si mai putin clasicul si comodul “gratar”. Am incercat sa inlatur toate zonele arse de pe acest ficat de vitel, absolut delicios, fraged si hranitor. Am mancat totusi cam tot piure-ul de cartofi, avusesem o zi lunga si era nevoie de mai multa energie din carbohidrati, mai ales ca a fost stropit si cu un pahar de vin.

beefliver

Ca supliment nutritiv, intalnim tablete de ficat deshidratat, foarte utile pentru completarea aportului de proteine din alimentatie deoarece aduc proteine diferite de cele din lapte. Proteina din lapte este folosita pe scara larga in suplimentele nutritive pentru ca este ieftina, usor de produs si comercializat sub forma de pudre proteice. Proteina din lapte nu este neaparat cea mai buna alegere si ea nu trebuie sa fie singura sursa de proteina din alimentatie sau suplimente.

Tags: , ,

Publicat in Dieta | Comenteaza