rss
Acasă » Sport »

Cum faci muschi?

Un corp musculos reprezinta un semn ca barbatul este fertil, puternic, ca are timp sa se ingrijeasca, isi permite sa mearga la sala, sa manance bine. Un corp “prea musculos” este judecat usor de burtosi si burtoase drept “exagerat” sau drept posesor al unui craniu lipsid de continut. Invidie si frustrare, stim, intelegem. Si pentru femei, anumite zone “se cer” cu muschi: fundul, umerii, abdomenul. Pentru cresterea musculara se folosesc, in general, antrenamente de intensitate mare, durata scurta, cu pauze mari intre antrenamente. Cer vointa, concentrare, atentie, studiu, rabdare. Stim si asta: cei mai multi nu le au. Da, strugurii sunt acri.

Pentru incepatoare si incepatori lucrurile par mult mai simple decat sunt in realitate, lor fiindu-le frica “sa nu le creasca muschii prea mari”. Yeah, right! Muschii cresc atat de lent si cu atat de mult efort si disciplina incat o astfel de frica este similara cu frica de a castiga la loto, in conditiile in care tu nici macar nu joci. Concepte cum ar fi “tonifiere” debitate de tot felul de insi care habar nu au ce inseamna un antrenament la sala sunt o incercare de a pacali audienta si a o tine departe de un adevar dur: exista muschi si grasime. Atat. Muschii nu se transforma in grasime si nici grasimea in muschi. Muschii sunt tari, frumosi si grei(atarna mult la cantar) in timp ce grasimea este moale, urata si pufoasa. Grasimea acopera muschii.

Pe langa efectele optice, muschii(antrenati), au si alte roluri: ard calorii chiar si cand stai degeaba, reprezinta o rezerva de aminoacizi(utili mai ales in bolile infectioase), sustin oasele si pielea.

Exista si riscuri: greutatile mari folosite pot duce la accidentari(atat musculare cat si ale articulatiilor), excese alimentare, supraantrenamentul, pierderea flexibilitatii, suprasolicitarea anumitor organe, scaderea imunitatii. Aceste riscuri pot fi minimizate prin: invatarea corecta a executiei exeercitiilor, de preferinta cu un antrenor, dozarea atenta a efortului, alimentatiei, odihnei.

Metodele sunt diverse, dar toate presupun folosirea contractiei musculare impotriva unei rezistente. Pot fi bare, gantere, elastice, aer comprimat, aparate diverse, greutatea corpului, forta muschilor antagonisti etc. Impartirea pe grupe, alegerea exercitiilor, serii, repetari, pauze, tempo, metode de crestere a intensitatii, respiratie… tot atatea variabile in aceasta ecuatie a antrenamentului.

Cel mai important lucru este insa rabdarea. Muschii au nevoie de timp pentru a creste, au nevoie si de o fundatie buna(oase, articulatii), care se construieste in ani. Ani, ai citit bine. Pentru a avea un corp “cu muschi” ai nevoie de ani de munca, disciplina si perseverenta. ¬†Paradoxal, muschii vor creste in perioadele de pauza. Antrenamentul este doar impulsul, scanteia care declanseaza cresterea muschilor. El poate reprezenta si 1% din timpul total. Restul de 99% inseamna alimentatie si odihna.

Dintre toate tipurile de antrenament este cel la care progresele apar cel mai greu si dispar cel mai rapid atunci cand modul tau de viata este altul. Orice abatere este sanctionata dur. Orice infometare, orice noapte pierduta, orice pahar de alcool.

pureiron

Ca tot citeam intr-o revista de culturism astazi despre antrenamentul “cu scanduri”… inca nu s-au vazut cadruri de forta prin salile de la noi… dar de ceva vreme ma antrenez si eu cu bureti(in imagine), lanturi, elastice, cadru de forta. Totusi, cursa completa, gantere, exercitii complexe, 6-8 repetari, 2-3 exercitii a 2-3 serii pe antrenament si 2-3 antrenamente pe saptamana sunt calea pe care o urmez acum.

Tags: ,

Publicat in Sport | Comenteaza