rss
Acasă » Dieta »

Cereale integrale


Am mai scris si despre “cat de integrale sunt cerealele integrale“, adica faptul ca intr-o reclama ti se spune ca produsul contine “cereale integrale” nu inseamna ca asta are vreun impact pozitiv, mai ales pentru ca pot fi prezente intr-o cantitate insignifianta, dar dublate de zahar, amelioratori, margarina, uleiuri arse.

Paradoxal, cerealele integrale sunt mai putin bune decat faina alba si cerealele procesate. Exista un motiv pentru care atata timp painea alba a fost preferata painii negre: glutenul si alte proteine cu efect toxic asupra organismului uman. Painea neagra era considerata de calitate inferioara din acest motiv: antinutrientii continuti in tarate, efectul iritant al acestor fibre si toxic al glutenului. Aceste cereale integrale si painea neagra erau pana de curand chiar contraindicate de catre pediatri in hrana bebelusilor si copiilor mici, din cauza blocarii asimilarii mineralelor. Pentru a contracara o parte din aceste efecte se pot folosi suplimente complexe cu enzime digestive(inclusiv fitaza): Platinum Digest.

Avantajele mult trambitate ale cerealelor integrale sunt doar in domeniul indicelui glicemic si al vitezei mai scazute cu care se asimileaza carbohidratii din ele. Exista multe alte alimente bogate in fibre si nutrienti esentiali, care nu au efectele nocive ale cerealelor consumate in cantitati mari.

Evident, consumate in cantitati mici, ocazional, cerealele si derivatele pot fi incluse intr-o dieta sanatoasa. Din pacate cei mai multi oameni nu mananca doar o felie de paine pe zi sau cateva sute de grame de cereale pe saptamana ci isi acopera cu ele o parte mult prea mare din necesarul de energie, fara a mai ramane loc pentru alimente de calitate, dense micronutritiv.

Deci e greu de ales intre caloriile goale din painea alba/paste si toxinele din cerealele integrale(preexistente sau create prin procesare). Raspunsul: cat mai putine cereale si cat mai mult din diversitatea de alimente care ne ramane la dispozitie.

Comments

comments

Tags: , , , ,

Publicat in Dieta | Comenteaza

9 Comentarii

  1. alexandrut03 says:

    Buna,

    Am si eu o intrebare despre un derivat din cereale, si anume painea.
    Cat de contraindicata e painea din faina integrala de secara, fermentata natural, intr-un regim de reducere al cantitatii de grasime?(bineinteles, cantitati undeva la 100 grame/zi, max, zic 100 pentru ca acest tip de paine este foarte dens).
    Hobby-ul meu este sa fac paine, in general nu imi mananc ‘produsele’ ca nu sunt un mare impatimit al painii, dar am o slabiciune pt painea de secara, si cercetand internetul, am descoperit ca painea fermentata natural are o incarcare glicemica cam cu 40% mai mica decat o paine normala, dospita cu drojdie de bere (asta datorita actiunilor enzimatice)… si sa nu spun de aroma, care e mult mai pronuntata…
    Merci, si sper sa ma fi exprimat in regula.

  2. Contraindicata pentru cine? Vrei sa ghicesc eu cine esti, ce mod de viata ai, ce predispozitii genetice, ce alte alimente mananci?
    Daca as vrea sa slabesc eu unul nu as manca paine in fiecare zi, cred ca de caloriile alea ai putea manca alimente mult mai bune din punct de vedere nutritiv.

  3. alexandrut03 says:

    Sunt Alexandru T., contraindicata pt mine, care dimineata merg la sala (doar greutati) iar seara ies 45 de minute la alergat (exceptand incalzirea), sala de 4-5 ori /sapt, alergat 6-7. Mananc cam orice, exceptand semi-preparate, dulciuri, fast-food & co. Evit mezelurile (cumparate, cel putin), nu beau lapte, carbohidratii ii tin undeva la maxim 200g / zi (si asta intr-o zi ‘rea’, in general nu depasesc 150), sunt proaspat iesit dintr-un regim keto (care pana la un punc a mers absolut exceptional, apoi a fost groaznic, pe toate planurile), caloriile le tin undeva intre 1600-1800 si uneori 2000 (in zilele cu munca, sala si alergare), deocamdata suplimente nu iau, dar va urma.
    Pana pe la 17 ani am fost destul de aproape de obezitate, am dat (destul de nasol) 20 de kile jos (le-am dat cam brusc, desi in-take caloric era undeva la 2000-2300, doar o schimbare din sedentarism in activ), din punct de vedere genetic (urmarid parintii) cred ca sunt ok.
    Multumesc anticipat.

  4. Zona de comentarii este pentru discutii despre articol, nu pot da consultanta in acest spatiu. Pentru consultanta exista o adresa de mail pe pagina “Citeste in primul rand aici”. Multumesc pentru intelegere.
    De asemenea, iti poti face un jurnal pe forumul getfit.ro unde raspund si eu la intrebari in masura timpului disponibil.

  5. vreauultimulloc says:

    Cand spui cereale te referi exclusiv la grau sau mai intra si altele in aceiasi oala?
    De exemplu orezul integral nu are aceste contraindicatii nu?

  6. Exista cel putin trei alte articole despre cereale pe acest site, e suficient sa dai un search sau sa te uiti in lista de articole asemenatoare.

  7. vreauultimulloc says:

    M-am edificat, multumesc.

  8. alexandrut03 says:

    Studiind in continoare despre painea fermentta natural (engleza – sourdough), am descoperit faptul ca glutenul din cereale este redus (in urma unei fermentari mai lungi) cu pana la 80%. Nu stiu daca comentariul meu e chiar on-topic, dar ma gandesc ca pentru iubitorii de paine (si cei ce nu pot/nu vor sa renunte la ea), acest tip ar fi un pic mai indicat.

  9. Vorbesti de “fermentatie naturala” ca si cum la fabrica de paine ar fi altfel de fermentatie. Poate vrei sa spui ca se folosesc si alti fermenti(lactici, probabil).
    Naturale sunt toate, pentru ca aceste microorganisme provin din natura, nu au fost concepute in laborator de la zero.
    Cu cat un aliment are nevoie de mai multe faze de prelucare pentru a putea fi mancat in siguranta cred ca energia respectiva ar putea fi pusa in a prepara alimente mai sigure/utile sau spre a face altceva cu timpul nostru.

Lasa un comentariu

Trebuie sa fii logat pentru a posta un comentariu. Nu ai inca un cont? Inregistreaza-te.