Popular takeover
Ma intrebam acum vreun an cum ar fi ca un grup mare de oameni(consumatori), sa se organizeze, sa se abtina de la a cumpara un anumit produs (acum e moda cu benzina), sa aduca o corporatie in pragul falimentului sau macar al blocajului financiar si apoi, cu economiile facute, sa o cumpere de pe bursa.
Pana acum informatia era stapanita de catre cei care aveau mijloace tehnice, bani, oameni. Acum informatia este mult mai ieftina, un grup organizat care sa comunice prin Internet fiind mult mai usor de construit.
Scenariu:
1. Se organizeaza grupul si se infiinteaza o Fundatie sau chiar o societate pe actiuni. Membrii organizatiei detin cote corespunzatoare contributiei, care le dau dreptul sa voteze (acum a vota si in fiecare zi este foarte usor, nu trebuie intrunita o AGA sau vreun “board” o data pe an, se pot dezolta platforme online foarte eficiente, accesibile chiar si de pe mobil).
2. Se alege o tinta (corporatie, furnizor de bunuri sau servicii) care este mai usor de boicotat. Membrii organizatiei pot sa fie chiar angajati in forma-tinta sau specialisti in diverse domenii (bancar, legal, economic etc.) si pot sustine actiunea activ sau tacit, nu doar prin boicotul produselor ci si prin alte moduri de interactiune (din interior sau exterior).
3. Banii pe care i-am fi dat pe benzina, de exemplu, merg in contul organizatiei. Se poate rezista fara un anumit produs sau se poate diminua drastic consumul pe un termen oarecare. Va fi ca razboiul de transee: cine clipeste primul, moare. Bineinteles, CSR-ul ne va bate obrazul, ca doar a sadit pomi pentru viitorul nostru si fara banii de la ei mureau orfanii de foame… liderii de opinie si vedetele de carton vor incasa bani grei sa ranjeasca fasolea pe la TV.
4. Actiunile scad odata cu incasarile si concretizarea riscului de colaps. Pe masura ce noi membri capata incredere si se alatura actiunii, cei vechi pot sa mai elibereze din tensiune si se pot reaproviziona (de preferinta de la alti furnizori). De asemenea, se poate rezista pe baza unor stocuri/rezerve facute din timp.
5. Firma-tinta este cumparata (pachetul de control) cu banii economisiti. Membrii organizatiei primesc acum bunurile si serviciile la pretul de cost, fara a mai plati profituri si alte costuri ascunse, fara vile pentru presedinti si avioane particulare pentru deplasari, fara vacante in statiuni exotice de lux si fara terenuri de golf. Deciziile se iau de catre grup, prin vot, fiecare membru votand in situatiile in care este implicat si de care este influentat. Pentru simplificare se poate transfera si puterea de vot, intr-un sistem fluid (nu cu mandate de 5 ani ci cu mandate precise, directionate).
6. Actiunile se repeta recrutand mai multi oameni si alegand noi tinte, pana cand se alege praful de tot. Da, stiu ca suna ca o noua forma de comunism, dar este doar un corporatism popular. In loc sa ai puterea concentrata in cateva maini, o ai impartita la membrii organizatiei, care au drept de vot in legatura cu contributia. Votul fiind liber si deschis si vietile tuturor publice abuzurile si manevrele de culise vor fi mult diminuate fata de situatiile de pana acum. Puterea este preluata cu ajutorul inteligentei si informatiei, nu cu ajutorul secerei si ciocanului, ca acum 100 de ani.
Daca stie cineva vreo actiune asemanatoare, de succes, abia astept sa ne punem in comun cunostintele, vointa, inteligenta si chiar sa trecem la treaba.
Din pacate nu am cunostinte despre o actiune similara dar sustin ideea ta 100%
I’m in
ar merge un film pe scenariul de mai sus… Disney sau Pixar daca vrem sa-l vada si oamenii mari…
(sper ca articolul de mai sus are tag-ul caterinca)
din punctul meu de vedere ne-am canaliza in mod gresit energia. Nu ar fi mai usor sa construim ceva, dupa aceleasi principii?
“Membrii organizatiei pot sa fie chiar angajati in forma-tinta sau specialisti in diverse domenii(bancar, legal, economic etc.) si pot sustine actiunea activ sau tacit” – Partea asta cred ca e ilegala, trebuie discutata cu un jurist.
Cristian, o asemenea campanie cred ca am inceput toti cei care mancam sanatos,ma refer la industria alimentara, ar trebui canalizate eforturile in primul rand pe acest segment. Cine nu isi doreste o sanatate de fier si un corp sanatos, implicit se va ajunge si la industria farmaceutica. Eu unul, sincer nu am luat in viata mea injectii, decat vacinul acela de pe clasa a IV-a si a XII-a, orice virus am avut, mama (pentru asta ii multumesc si acum) a incercat cat mai naturist, cu miere de albine si comprese cu otet de mere.
Eu industria alimentara o boicotez de ceva vreme, pot sa spun ca mananc totul de “casa”, adica natural, de la oua, pana la caren de vita, cu peste e mai greu, dar ma descurc.
In jurul meu, pe toata lumea incerc sa convng de beneficiile unei aleimentatii sanatoase si fiind un orator foarte bun, am convins multa lume, desi la inceput paream ciudat in ochii unora, rezultatele i-au convins. Pentru a face ceva, ai nevoie de modele, fiecare din noi poate fi un model pentru semenii nostrii, trebuie doar vointa si rabdare de fier. Din site-ul tau m-am inspirat foarte mult in ce privste alimentatia si sportul (pt asta iti multumesc si sper sa o tii tot asa).
M-as alatura unei organizatii, campanii privitoare la o viata sanatoasa, oricand.
Am auzit că niște microbiști din Anglia ar fi reușit să cumpere un club de fotbal în ideea de a avea un control mai bun asupra lui, dar din păcate n-am detalii.
Și mai există și proiectul Reddit Island.
Referitor la clubul de fotbal, o serie de fani nemultumiti ai lui Manchester United s-au hotarat sa infiinteze un nou club, finantat de ei. Din cate stiu sunt cateva zeci de mii de ex-fani Manchester U. care au reusit sa stranga o suma frumusica de bani si care finanteaza echipa, aceasta chiar promovand cateva ligi in Anglia. Deci, in principiu se poate.
Foarte tare. Count me in.
Mesajul asta m-a facut sa ma gandesc la Manifest – Guess Who.
“Votul fiind liber si deschis si vietile tuturor publice abuzurile si manevrele de culise vor fi mult diminuate fata de situatiile de pana acum.”
Si acum esti liber sa alegi sau nu un produs = adica votezi, si acum vietile tuturor sunt mai mult sau mai putin publice, multumita facebook+mass media (mai mult sau mai putin de can-can) – si totusi suntem marsavi, agresivi, lasi, rai, coruptibili (mai ales de putere). Ce va face sa credeti ca o “revolutie a informatiei” o sa schimbe ceva? Doar ca o sa fiti voi sau cunoscutii vostrii in “comisia de conducere”? Pana nu se schimba ceva in adancul nostru, in paradigma in care am fost crescuti si in care ne balacim cu nespusa placere si disperare, nu o sa avem nici o sansa de a indrepta ceva, din contra nu o sa facem decat sa inlocuim o mizerie cu alta.
Ca sa pastram linia de caterinca a manifestului de mai sus va propun sa facem “popular takeover” pe GetFit SRL – suna bine, nu?…
…asta ca tot se plange Cristi in alt post ca-i sunt furate articolele.
Hehe, chiar ma asteptam sa vad cat dureaza pana vine cineva cu “hai sa preluam GetFit”… pai e de vanzare omule(chiar daca nu e S.A.)… vino cu o oferta, as fi bucuros sa ma retrag pe o insula insorita 🙂
La fel, propun sa ne strangem 1000 de insi, punem 200 de euro si facem o sala la care sa avem cu totii acces gratuit pe viata, am mai scris asta pe blog.